ادامه سرکوب در شرق عربستان؛ بازداشت جوان اهل قطیف به اتهام تروریستی

ادامه سرکوب در شرق عربستان؛ بازداشت جوان اهل قطیف به اتهام تروریستی
سه شنبه 17 دی 1398 - 18:32

دولت سعودی اعلام کرد که نیروهای امنیتی توانسته‌اند «محمد بن حسن علی آل عمار» از فعالان شیعی استان قطیف را که سال‌ها تحت تعقیب بوده، بازداشت کنند.

العالم _ عربستان سعودی

منابع امنیتی سعودی امروز (سه‌شنبه) از بازداشت «محمد بن حسین علی آل عمار» از فعالان شیعی تحت تعقیب در شهر قطیف خبر دادند.

رسانه‌های سعودی او را «خطرناک‌ترین تروریست قطیف» توصیف کرده‌اند؛ روایت رسمی که مورد پذیرش مخالفان دولت سعودی نیست.

اعلام خبر بازداشت این فرد پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای امنیتی سعودی صبح امروز با یورش به دو شهرک «القدیح» و «البحاری» در شهر «قطیف» در شرق عربستان، اقدام به تیراندازی شدید و مسدود کردن راهها کردند.

وبگاه سعودی سبق، در این ارتباط نوشته است که «محمد بن حسین علی آل عمار» جزء لیست نُه نفره‌ای بود که وزارت کشور سعودی در سال ۲۰۱۶ در پی ربایش و قتل مشکوک «شیخ محمد بن عبدالله الجیرانی» قاضی اهل قطیف منتشر کرد و مدعی شد که این افراد در قتل و ربایش الجیرانی نقش داشتند.

دولت سعودی همچنین مدعی شده است که این فرد تا کنون چندین نیروی امنیتی را کشته و دست به اقدامات «خرابکارانه» زده است.

«محمد بن حسین علی آل عمار» در یک فایل ویدئویی که پس از اعدام «شیخ باقر النمر» منتشر شده بود، می‌گوید که دولت سعودی در سرکوب آزادیخواهان و از میان بردن اراده آن‌ها شکست خورده است.

او می‌گوید: «هیهات که اراده ما شکست بخورد، ما شعاری داریم که می‌گوید هیهات من الذله، شعاری که در قلب‌های ماست...»

1

در چهارم دی ماه سال ۹۶ نیز وزارت کشور سعودی در بیانیه‌ای از بازداشت تعدادی از عاملان ادعایی قتل و ربایش قاضی «الجیرانی» خبر داد و از مردم خواست تا اگر اطلاعاتی از «محمد حسین علی آل عمار»، «میثم علی محمد القدیحی» و «علی بلال سعود الحمد» که از عاملان این قتل معرفی شده‌اند دارند، به نیروهای امنیتی اطلاع دهند.

الجیرانی قاضی شیعه اهل قطیف در ۲۴ آذر ۱۳۹۵ در مقابل خانه‌اش ربوده شد و سپس در خارج از شهر به قتل رسید و بدن وی سوزانده شد؛ رخدادی که دولت سعودی آن را به تعدادی از جوانان اهل قطیف منتسب کرد و وزارت کشور سعودی در بیانیه‌ای مدعی شد: «ما با یک گروه تروریستی مواجه هستیم که روابطی با ایران دارد».

ادعای وزارت کشور عربستان از دست داشتن جوانان اهل شهر قطیف در قتل این قاضی شیعی، در حالی است که معارضان سعودی به این گونه روایات اعتمادی ندارند؛ چونان که پیش از این، روایت وزارت کشور سعودی از کشته شدن دو نیروی امنیتی در قطیف با درز مدارکی به رسوایی کشیده شده بود.

در تیرماه سال ۹۶ ویدئو و تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد، ادعای وزارت کشور عربستان در ماجرای کشته شدن «هاشم الزهرانی» و «عبدالله الدلبجی» در قطیف دروغ است و این دو نیروی امنیتی به دست دیگر نیروهای سعودی و در جریان شرکت در یک پارتی مختلط کشته شده‌اند و نه به دست مخالفان دولت سعودی.

بازداشت فعالان شیعه و مخالفات دولت سعودی هرچند همواره در عربستان وجود داشته اما از زمان سر کار آمدن «محمد بن سلمان» در ژوئن ۲۰۱۷ به این سو روند بازداشت‌ها و سرکوب‌ مخالفان افزایش چشمگیری داشته است. به گونه‌ای که در ماه می ۲۰۱۹ (سوم اردیبهشت) دولت سعودی دست به اعدام ۳۷ نفر زد و با خونسردی سر آنها از تنشان جدا کرد. از بین اعدام شدگان شش نفر کودک بودند و ۳۳ نفر از آنها نیز از شیعیان قطیف و احساء به شمار می‌آمدند. کسانی که صرفا به خاطر بیان عقیده و حضور در اعتراضات از سال ۲۰۱۱ در زندان به سر می‌بردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها