تلاش ناکام پمپئو برای توجیه سلیمانی هراسی

تلاش ناکام پمپئو برای توجیه سلیمانی هراسی
سه شنبه 17 دی 1398 - 20:52

العالم _ آمریکا

خبر:

  • پمپئو در نشستی خبری اعلام کرد قاسم سلیمانی عامل کشتار هزاران سوری و عراقی بوده است!

تحلیل:

  • در مقابل محکومیت جهانی اقدام تروریستی آمریکا و ترامپ در مساله شهادت حاج قاسم سلیمانی و یارانش، هم ترامپ و هم پمپئو شدیدا در تلاشند تا افکار عمومی جهانی را نسبت به این اقدام توجیه و اقناع کنند. توئیت های مکرر و مصاحبه های ترامپ با برخی رسانه ها در این خصوص که البته با چاشنی تهدید صورت می پذیرد امشب با نشست خبری پمپئو تکمیل شد بلکه باور جهانیان نسبت به این اقدام اندکی قناعت پیدا کند.
  • نفس این تلاش ها در عین حال نشانه آن است که ترس از انتقام گیری ایرانیان شدیدا مقامات امریکایی را به فعالیت واداشته است امری که قطعا تحقق آن تاثیرات سوئی بر انتخابات امریکا و بر موفقیت یا ناکامی ترامپ در انتخابات پیش رو خواهد داشت.
  • تکرار این جمله ترامپ که " ایران به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت " از سوی پمپئو در کنار معرفی سردار سلیمانی به عنوان عامل کشته شدن هزاران عراقی و سوری و در عین حال تکمیل ان با اتهام تکراری حمایت ایران از گروه های تروریستی و ارتباط داشتن ایران با طالبان جملگی با هدف تشدید ایران هراسی از یک سو و تعمیق پروژه موهوم و البته جدید امریکا یعنی "سلیمانی هراسی" صورت می پذیرد.
  • واقعیت ان است که ترس از انتقام به سبک ایرانی و هم وزن با شخصیت سردار سلیمانی این روزها به بزرگترین دغدغه امریکا و البته برخی از هم پیمانان غربی ترامپ تبدیل شده است. انتقال ولو موقت نیروهای مقر اصلی نیروهای ائتلاف به سرکردگی امریکا به کویت و همچنین صدور دستور عقب نشینی نیروهای ناتو از عراق از جمله شواهد و دلایل این مساله است.
  • اگر چه وفق مقررات بین المللی حضور امریکا در سوریه کاملا غیر قانونی است و بنا بر مصوبه دیروز پارلمان عراق این عدم مشروعیت متوجه نیروهای امریکایی مستقر در عراق نیز شده است پمپئو با متهم کردن سردار سلیمانی به کشتار مردم سوریه و عراق می کوشد تا در قالب رویکرد "فرار به جلو" بر این مساله غیر قانونی سرپوش گذارد. این در حالی است که به اتش کشیده شدن پرچم امریکا در حلب و در بعد ظهر امروز در کنار مصوبه دیروز پارلمان عراق هیچ تردیدی برای باورناپذیری ادعا و اتهام امریکا درخصوص سردار ایرانی مبارزه با داعش باقی نمی گذارد.
  • تصویب اولین سه فوریتی مجلس در تاریخ جمهوری اسلامی ایران که امروز با محوریت ضرورت اقدام متقابل در برابر امریکا صورت پذیرفت و حلقه تکمیلی نگاههای چند روز اخیر مقامات جمهوری اسلامی به مساله ضرورت انتقام گیری بزرگ از آمریکا است قطعا ترامپ و مقامات امریکایی را به اظهار نظرهای بیشتر طی روزهای آینده وا خواهد داشت مقوله ای که امشب و با حضور رسانه ای پمپئو کلید خورد.
  • کلام آخر آنکه هم راستای با این تهدیدات و البته ناکامی پروژه واسطه سازی برای آرام کردن اوضاع، به نظر میرسد همچنان ترامپ نسبت به موفقیت این پروژه امیدوار است. تماس تلفنی یک ساعته سه شنبه شب ماکرون با روحانی موید این مساله است.

پربیننده ترین خبرها