العالم - ایران / اقتصادی
علی عابدزاده روز جمعه در پایان جلسه ویژه بررسی علل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی ضمن تسلیت مجدد به درگذشت تعداد زیادی از هموطنان در سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین اینترنشنال اظهارداشت: در دو روز گذشته اخباری توسط سیاستمداران آمریکایی و کانادایی به استحضار جهان رسیده که توقع داریم چنانچه این اخبار جنبه تخصصی دارد به گوش جهانیان برسد، تاکید می کنیم اگر اظهارات سیاستمداران آمریکایی و کانادایی از طرف سازمان های رسیدگی به سوانح دو کشور است باید از طریق ایکائو به دنیا اعلام شود.
وی تاکید کرد: مثل ایران که گزارش اولیه سانحه سقوط را در سایت سازمان هواپیمایی خود منتشر کرد آمریکا نیز جرات و جسارت داشته باشد که یافته های خود را چه پشتوانه علمی داشته و مطابق ساختار انکس ۱۳ ایکائو جنبه فنی دارد به دنیا نشان دهد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور یادآور شد که همزمان با این هواپیما، چندین پرواز داخلی و خارجی در فضای ایران و در همین ارتفاع هشت هزار پایی در حال پرواز بودند و موضوع برخورد موشک به این هواپیما به هیچ وجه نمیتواند صحت داشته باشد.
وی تصریح کرد: بین همه بخشهای نظامی و غیر نظامی در ایران هماهنگی کامل وجود دارد و در همان زمان سقوط، دهها هواپیمای ایرانی و خارجی در حال پرواز بر فضای امن ایران بودند و اگر کشوری امنیت نداشته باشد، مگر ممکن است که این تعداد پرواز بر فضای آن در حال انجام باشد.
عابدزاده یادآور شد که سازمان هواپیمایی و کمیته بررسی سانحه از همکاری درباره رمزگشایی صندوق سیاه هواپیمای اوکراینی استقبال می کند.
عابدزاده تاکید کرد محل سقوط نشان میدهد که خلبان تصمیم به برگشت به فرودگاه را داشته است، هواپیما بیش از یک دقیقه در آسمان دچار آتش سوزی بوده است و تمام اتفاقات در حدود دو دقیقه صورت گرفته است.
وی با تاکید مجدد بر این موضوع که موشکی به هواپیما برخورد نکرده است تصریح کرد: اظهارات امریکایی ها درباره هواپیمای اوکراینی، اظهارات سیاسی است و انها اگر مدارکی دارند، باید ارائه کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور با تاکید بر اینکه اولویت مهم ما مشخص شدن علت وقوع سانحه است، در خصوص استخراج اطلاعات جعبه سیاه هواپیما نیز افزود: هم ایران و هم اوکراین امکانات لازم برای دانلود این اطلاعات را دارند، اما اگر نیازی به اقدامات تخصصی بیشتری باشد میتوانیم همچون برخی سوانح مشابه، استخراج و آنالیز اطلاعات این کار را در فرانسه یا سایر کشورها انجام دهیم.
وی با رد شایعات در خصوص مقاومت ایران برای تحویل ندادن جعبه سیاه هواپیما به آمریکا برای بازخوانی آن گفت: چنین موضوعی صحت ندارد ضمن اینکه مسئول بررسی سانحه، طبق مقررات جهانی ایکائو و انکس ضمیمه آن، سازمان هواپیمایی ایران است و اگر نرم افزار و سخت افزار لازم برای بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه در ایران وجود نداشته باشد میتوانیم این کار را در کشورهای دیگر انجام دهیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: اصول صنعت هواپیمایی غیر نظامی این است که علت وقوع سانحه روشن شود تا سازنده و کشورهای بهره بردار نقصهای احتمالی خود را برطرف کنند و به همین دلیل ما بر اساس مقررات سازمان بین المللی هوانوردی اجازه ورود ذینفعان حادثه را برای بررسی آن صادر کردیم.
وی گفت: به همین دلیل سانحه را به کشورهای سازنده موتور، هواپیما و بهره بردار اطلاع داده ایم و خوشبختانه همه برای حضور در کمیسیون بررسی سوانح هوایی جواب مثبت داده اند، اما باید به تعریف مشخصی از نوع همکاری آنها دست یابیم تا هرچه سریعتر به علت وقوع سانحه برسیم.
عابدزاده یادآور شد که سازمان هواپیمایی کشور از سوئد و کانادا برای همکاری نزدیک در موضوع سقوط هواپیما درخواست همکاری کرده است