نگرانی تل‌آویو از تحت پیگرد قرار گرفتن مقامات صهیونیست‌

نگرانی تل‌آویو از تحت پیگرد قرار گرفتن مقامات صهیونیست‌
يکشنبه 22 دی 1398 - 19:30

احتمال باز شدن پرونده کیفری بین‌المللی در حق مسئولین رژیم صهیونیستی در رابطه با جنگ 2014 غزه و شهرک‌سازی‌ها، موجب نگرانی مقامات این رژیم شده است.

العالم - فلسطین اشغالی

یک روزنامه اسرائیلی فاش کرد که دولت رژیم صهیونیستی از تحت پیگرد قرار گرفتن افسران و مأموران نظامی خود در خارج از سرزمین اشغالی، هراس دارد.

به نوشته وبگاه القدس العربی، روزنامه اسرائیل هیوم که جزء منابع رسانه‌ای نزدیک به دولت نتانیاهو محسوب می‌شود، امروز (یکشنبه) نوشت که کابینه امنیتی رژیم صهیوینستی چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد و اعضا اذعان کردند که به احتمال زیاد دادگاه بین‌الملل کیفری تحقیقات رسمی علیه اسرائیل در رابطه با جنایات جنگی این رژیم را آغاز کند.

در این نشست ضمن بررسی این موضوع، سناریوهای احتمالی و راه‌های تعامل با آن در صورت تصمیم دادگاه کیفری برای بازکردن پرونده تحقیقات از مسئولان اسرائیلی، مورد بررسی قرار گرفت.

«فاتو بنسودا» دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی در تاریخ ۲۹ آذر از قضات دیوان کیفری بین‌المللی خواسته بود ظرف ۱۲۰ روز به این سوال پاسخ دهند که آیا دیوان اختیار قضایی لازم برای ورود به تحقیق درباره جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی را دارد یا نه؟

به نوشته اسرائیل هیوم وزرای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در این جلسه به دقت به توضیحات مسئولان قضایی در خصوص «دادگاه کیفری بین‌المللی» و نوع فعالیت‌هایش گوش دادند.

بنابر این گزارش، کارشناسان حقوقی به وزرای اسرائیلی گفته‌اند که خطرات فوری در صورت باز شدن پرونده تحقیق که احتمال دارد در طی سه ماه آتی رخ دهد، اسرائیل را تهدید می‌کند و احتمال دارد که دستورات محرمانه برای بازداشت مقامات و شخصیت‌های اسرائیلی مرتبط با جنگ ۲۰۱۴ غزه و همچنین مسئولان مرتبط با شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری صادر شود.

به گفته کارشناسان حقوقی اسرائیلی، خطر بزرگ‌تر به فعالیت‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری مرتبط می‌شود و معنای آن این است که مسئولان صهیونیستی هر آن باید خود را در سفرهای خارجی و بدون اطلاع قبلی از قرار صادر شده، در معرض بازداشت ببینند.

اسرائیل هیوم در ادامه نوشت که حکم بازداشت، فرماندهان و افسران و سربازان صهیونیستی که در جنگ ۲۰۱۴ غزه و پس از آن دخیل بودند را نیز شامل می‌شود. همچنین کسانی که در سرکوب تظاهرات بازگشت در مرز غزه دست دارند.

«فاتو بنسودا» دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی در دوم دی ماه، ضمن رد اتهام‌زنی‌های رژیم صهیونیستی درباره ضد «اسرائیلی بودن» او اعلام کرد که او و دیوان کیفری بین‌المللی «تعصبات ضد اسرائیلی ندارند».

آخرین تحقیق بین‌المللی که درباره جنایات اسرائیل انجام شد تحقیق «گلدستون» بود. در پی جنگ ۲۲روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه در سال ۲۰۰۸، قتل عام بیش از ۱۵۰۰ فلسطینی و زخمی کردن بیش از ۵۰۰۰ نفر دیگر ، سازمان ملل متحد با اعزام کمیته‌ای حقیقت یاب به ریاست «ریچارد گلدستون»-قاضی سابق دادگاه قانون اساسی آفریقای جنوبی- به نوار غزه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان این منطقه را مورد بررسی قرار داد.

قاضی گلدستون پس از تحقیق در این زمینه گزارشی درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی تهیه کرد و این گزارش با ۲۵ رای موافق و ۶ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع به تصویب رسید. تصویب گزارش گلدستون در شورای جهانی حقوق بشر خشم صهیونیست‌ها را برانگیخت تا جایی که بنیامین نتانیاهو لغو تبعات قانونی این قطعنامه شورای حقوق بشر را اولویت کاری کابینه خود برشمرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها