صدهاتن از مردم تهران مقابل سفارت انگلیس تجمع کردند

صدهاتن از مردم تهران مقابل سفارت انگلیس تجمع کردند
يکشنبه 22 دی 1398 - 20:57

صدها تن از شهروندان معترض به دخالت های سفیر انگلیس در اعتراضات مردمی روز گذشته در مقابل دانشگاه امیرکبیر، عصر امروز یکشنبه با شعار "سفیر آشوبگر اخراج باید گردد" در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند.

العالم - ایران / سیاسی

این تجمع مردمی در پاسخ به فراخوان گروهی که خود را «خونخواهان شهدای مقاومت» نامیده اند، از ساعت ۱۵ امروز در مقابل درب اصلی سفارت انگلستان در خیابان فردوسی و خیابان های اطراف آن آغاز شد.

مقابل سفارت انگلیس در خیابان فردوسی نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی نیز به صورت گسترده حضور داشتند.

حضور گسترده مردم ، ماموران پلیس و موتورسواران یگان ویژه در محدوده سفارت انگلستان موجب ایجاد ترافیک و اختلال در عبور و مرور خودروها شده بود.

ماموران یگان ویژه بطور مداوم به تجمع کنندگان خشمگین تذکر می دادند آرامش خود را حفظ کرده و در یک محدوده مشخص حضور داشته باشند.

«رابرت مک‌ایر» سفیر انگلیس در تهران بعد از ظهر شنبه در رفتاری نامتعارف و خلاف عرف دیپلماتیک، در اجتماع گروهی از مردم تهران در مقابل دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به سانحه سقوط هواپیمای مسافری خطوط هوایی اوکراین شرکت کرده بود.

سفیر انگلیس شب گذشته به دلیل حضور در این تجمع غیرقانونی دستگیر شد اما برخورداری از مصونیت دیپلماتیک باعث گشت پس از احراز هویت، او را آزاد کنند.

شعارهای معترضان

معترضان شعارهای مختلفی از جمله "سفارت خیانت تعطیل باید گردد"، "لانه جاسوسی برچیده باید شود"، "مرگ بر انگلیس"، "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسراییل" سر می دادند.

"دو لشکر الهی, ارتشی و سپاهی", "حاج قاسم راهت ادامه دارد", "نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا", "مرگ بر سازشکار» و «مرگ بر فتنه گر" از دیگر شعارهای شهروندان در این تجمع بود.

تجمع کنندگان همچنین پلاکاردها و کاغذهایی حاوی شعارهایی از جمله «مقصر اهانت به حاج قاسم اخراج باید گردد»،«سفارت انگلیس تعطیل باید گردد»، و «لانه روباه پیر تعطیل باید گردد» در دست داشتند.

آنها همچنین شعار می دادند:"نشانه بیداری, از انگلیس بیزاری", "وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد", "سفیر آشوبگر اخراج باید گردد" و"هیهات من الذله".

گروهی از شرکت کنندگان خشمگین در جریان این تجمع، پرچم های انگلیس و رژیم صهیونیستی را آتش زده و در تلاش برای پایین کشیدن پرچم انگلیس در داخل سفارت بودند.

خبرنگاران رسانه های بین المللی با حضور در صحنه، این رویداد را پوشش خبری داده و این اعتراض مردمی را به جهان منعکس کردند.

تا زمان پایان تجمع هر لحظه بر تعداد معترضان افزوده می شد و تردد برای تمامی خودروها در مسیر چهار راه استانبول به سمت میدان فردوسی به سختی امکان پذیر بود.

شعار «الله اکبر» و «مسئول انقلابی انتقام انتقام» معترضان نیز هر بار با صدای بلندتری به گوش می رسید.

در این شرایط، ماموران یگان ویژه در حال ایجاد حصار حفاظتی برای جلوگیری از پیشروی مردم به سمت درب اصلی سفارت انگلیس بودند.

سردار «محمدرضا مهماندار » رئیس پلیس راهور تهران و سردار «حسین رحیمی» رئیس پلیس پایتخت به همراه فرماندهان نیروهای یگان ویژه شخصا در خیابان فردوسی برای کنترل اوضاع حضور داشتند.

پایان تجمع

تجمع اعتراض آمیز شهروندان تهرانی پس از دو ساعت حوالی ساعت ۱۷ بدون بروز خشونت و درگیری به پایان رسید.

شرکت کنندگان در این تجمع با انتشار یک بیانیه، خواستار اخراج سفیر انگلیس از تهران شدند.

در این بیانیه آمده است: «حضور سفیر انگلیس خبیث در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر خشم ما را دو چندان کرد و نقش دشمنان به ویژه انگلیس را در ایجاد ناامنی و ناآرامی این ملت و به آشوب کشیدن این کشور به وضوح نمایان ساخت.»

بیانیه می افزاید:« ما دانشجویان بیدار ضمن احساس همدردی صمیمانه با بازماندگان و داغداران حادثه اخیر و تاکید بر لزوم مطالبه و پیگیری و معرفی خاطیان امر و تبیین موضوع برای تنویر افکار عمومی، اجازه سوء استفاده و تضعیف عناصر دفاعی کشور و به آشوب کشیدن ایران را به دشمنان و عناصر ضد انقلاب نمی دهیم و از دولت و دستگاه دیپلماسی می خواهیم سفیر انگلیس را که نمک به زخم ملت داغدار ما پاشید، از کشور اخراج کنند.»

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها