انگلیس و تهدید ایران به تحریم

انگلیس و تهدید ایران به تحریم
سه شنبه 24 دی 1398 - 09:05

العالم _ اروپا

خبر:

دومنیک راب وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه طی سخنانی در پارلمان این کشور، جمهوری اسلامی ایران را به وضع تحریم‌ تهدید کرد.

تحلیل:

  • اگر چه هیچ تردیدی در همسویی مدام سیاست های انگلیس با امریکا در قبال ایران وجود نداشته و ندارد حرف های دوشنبه شب وزیر خارجه انگلیس در تهدید ایران به تحریم هیچ کس را متعجب نکرد. چند ماه پیش و در ماجرای توقیف نفتکش انگلیسی "استنا ایمپرو" توسط ایران به دلیل نقض قوانین بین المللی در خلیج فارس نیز انگلیس تهدید به تحریم را ساز کرده بود.
  • تهدید به تحریم جدید در شرایطی صورت می پذیرد که سفیر انگلیس دو روز پیش در تجمعی غیر قانونی در تهران حاضر شد، برای مدت زمان کوتاهی دستگیر و پس از کشف هویت آزاد شد. از دیدگاه مردم ایران این مساله مداخله انگلیس در امور داخلی ایرانیان تلقی می شود.
  • وزیر خارجه انگلیس در شرایطی ایران را تهدید به تحریم می کند که به زعم خود ایران را متاثر از مساله سقوط هواپیمای اوکراینی در موضعی ضعیف ارزیابی می کند. این درحالی است که به نظر می رسد متاثر از این فضا دولت انگلیس اهدافی خاص را در میدان برجام و توافق هسته ای اپی جویی می کند. انگلیس با تهدید به تحریم ایران حداقل انتظار دارد ایران را به بازگشت از تصمیماتش در کاهش تعهدات هسته ای وادار سازد.
  • در کلام وزیر خارجه انگلیس، تهدید متوجه مسدود شدن اموال و دارایی های ایران در انگلیس و همچنین وضع صدور روادید برای ایرانیان است و افزون بران از مذاکراتی در آینده با شرکای اروپایی بریتانیا برای تحریم ایران سخن گفته می شود این در حالی است که به گفته مقامات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران اموال قابل توجهی در بریتانیا برای مصادره ندارد و در عین حال شرکای اروپایی انگلیس نیز قبلا تهدید ایران به تحریم را در قالب مساله هسته ای ارزیابی کرده و البته به نتیجه نرسیده اند.

پربیننده ترین خبرها