گفتگوی العالم با دبیرکل جمعیت هلال احمر درباره سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان

گفتگوی العالم با دبیرکل جمعیت هلال احمر درباره سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان
يکشنبه 29 دی 1398 - 22:23

دبیرکل جمعیت هلال احمر درباره سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان توضیحاتی ارائه داد.

العالم _ ایران

محمودرضا پیروی دبیرکل جمعیت هلال احمر در گفتگو با العالم درباره سیل سیستان و بلوچستان گفت: هفته گذشته میزان بارندگی در استان سیستان و بلوچستان بسیار بالا بود و میانگین بارندگی در این استان 100 میلیمتر شد و این حجم از بارندگی معادل 26 برابر بارندگی سال گذشته استان بود.

وی افزود: بارندگی زیاد و عدم آمادگی لازم برای پذیرش این حجم از آب باعث سیل شد که خوشبختانه این میزان بارندگی پیش بینی شده بود و با اطلاع رسانی خوب باعث شد که میزان تلفات انسانی صفر باشد با 13 مجروح و نیروهای امدادی ما از قبل اماده بودند و توانستند 69 نفر را نجات قطعی بدهند که در مرحله پیش بینی و پیش گیری و حتی در مرحله پاسخ بسیار خوب عمل کرده بودیم.

دبیرکل جمعیت هلال احمر درخصوص هماهنگی ها برای امداد ونجات افزود: کلیه دستگاه های امدادی اعم از هلال احمر، اروژانس و یا نهادهای نظامی که هنگام بروز سوانح وارد عملیات امداد می شوند، تحت لوای سازمان مدیریت بحران کشور عمل می کنند.

پیروی در خصوص تحریم های دارویی آمریکا خاطرنشان کرد، متاسفانه تحریم های ظالمانه آمریکا بر همه امور انسان دوستانه از جمله تامین دارو تاثیر گذاشته است. اکنون سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ دنبال باز کردن مسیری هستند که ما بتوانیم این داروها را وارد کنیم و حتی پول هایی که در سراسر دنیا به فدراسیون بین المللی صلیب سرخ کمک شده هنوز امکان دریافت این پول ها محقق نشده است که امیدواریم با همکاری بین المللی بتوانیم این راه را باز کنیم.

وی افزود: اکنون سازمان ملل ، فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و دولت سوئیس برای کمک به سیل زدگان سیستان و بلوچستان اعلام آمادگی کرده اند و ما لیست اقلام مورد نیاز را به آنها ارایه داده ایم.

دبیرکل جمعیت هلال احمر درخصوص کمک های هلال احمر به حادثه دیدگان سایر کشورها به گفت: هلال احمر ایران درفاجعه انسانی یمن که نزدیک به 90 هزار کودک جنگ زده این کشور نیاز به شیر خشک و مواد غذایی دارند که کمک رسانی به آنها توسط ایران صورت گرفته است. در حوادث طبیعی نیز طی دو سال گذشته ما به میانمار و پاکستان نیز کمک های انسانی را ارایه داده ایم. برای مردم یمن بحث داروهایی است که خودمان تولید می کنیم، بحث شیر خشک، اغذیه و پوشاک بوده که البته این راه طی یکی دوسال گذشته برای ما بسته بوده و ما از طریق سازمان ملل این کمک ها را ارسال کرده ایم.

وی درخصوص کمک به مردم سوریه نیز تصریح کرد: اگراضطراری باشد که تقاضا کنند صورت خواهد که اخیرا چنین مواردی نبوده ولی در گذشته این کمک ها صورت گرفته است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در بیان علت نامناسب بودن زیرساختهای کشور برای جلوگیری از خسارات ناشی از سیل و بارندگی های شدید گفت: به نظر می رسد به علت رخداد دوره خشکسالی در 10 سال گذشته در کشور، سطح آمادگی برای این حجم از بارندگی به تدریج کاهش یافته و به فراموشی سپرده شده است اما با ورود به دوره تر سالی می بایست آمادگی های لازم در این زمینه ایجاد و تقویت شود.

محمودرضا پیروی افزود: زیرساخت ها باید بگونه ای تقویت شود که این آمادگی ایجاد و با توجه به پیش بینی میزان بارندگی ها، از امکانات و ظرفیت های ایجاد شده استفاده شود.

وی تصریح کرد البته پیش بینی ها و فراهم کردن امکانات و زیرساخت ها از زمان سیل پارسال تا سیل اخیر در سیستان و بلوچستان بهبود یافته که تعداد کم تلفات و مجروحان در سیل سیستان این ادعا را تایید می کند چرا که تاکنون فقط 13 نفر مصدوم در سیل استان سیستان و بلوچستان داشته ایم که نشان می دهد ما در این زمینه پیشرفت داشته ایم.

دبیرکل جمعیت هلال احمر نقش مساعدتهای مردمی در روند فعالیتهای این نهاد را بسیار مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: در سیل سال گذشته، زلزله کرمانشاه و سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان شاهد گسیل کمکهای مردم عزیز کشورمان بودیم بگونه ای که در حادثه سیلاب گذشته تقریباً 300 میلیارد تومان وجه نقد در قالب کمکهای مردمی به حسابهای هلال احمر واریز شده و بیش از 150 میلیارد تومان کمک کالایی دریافت کرده ایم.

محمودرضا پیروی افزود: به هر خانواده ای که منزلش در حادثه سیل آسیب دیده، 10 میلیون تومان و در مجموع حدود 170 میلیارد تومان برای این موضوع پرداخت کرده ایم. همچنین حدود 11 هزار بسته شامل اقلام اساسی لازم برای یک واحد مسکونی در اختیار خانواده های آسیب دیده در سیل قرار داده ایم که همه این موارد از محل کمکهای مردمی بوده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها