اتحادیه اروپا: فرایند سیاسی تنها راه پایان بحران لیبی است

اتحادیه اروپا: فرایند سیاسی تنها راه پایان بحران لیبی است
دوشنبه 30 دی 1398 - 11:49

رئیس کمیسیون اروپا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک بعد از کنفرانس لیبی، تنها راه پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی را فرایند سیاسی دانستند.

العالم - اروپا

اتحادیه اروپا شامگاه یکشنبه بعد از پایان یافتن کنفرانس برلین و گفت‌وگوهای صلح لیبی، گفت درگیری‌های این کشور فقط از طریق فرایند سیاسی که توسط لیبی طراحی و اجرا شود، پایان می‌یابد.

«اورسولا فن‌درلین» رئیس کمیسیون اروپا و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک درباره کنفرانس برلین گفتند: «به عناون اتحادیه اروپا، ما مجددا تاکید می‌کنیم که راهکار پایدار برای بحران لیبی، از طریق اقدامات میانجی‌گرانه سازمان ملل است که نیازهای مردم لیبی را در اولویت قرار می‌دهد. فقط یک راهکار سیاسی به ابتکار و تملک خود لیبی است که می‌تواند درگیری را پایان داده و صلح پایدار را حاصل کند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، این بیانیه با اشاره به توافق پایانی کنفرانس لیبی مبنی بر عدم حمایت از هیچکدام از طرف‌های درگیر، توضیح داد: «کنفرانس لیبی پرنفوذترین طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را در برهه‌ای حساس از بحران لیبی، گرد هم آورد».

اتحادیه اروپا همچنین حمایت خود از «اتحاد، حاکمیت و تمامیت ارضی لیبی» را اعلام کرده و گفت اولین گام مهم برای پایان دادن به بحران این کشور در کنفرانس لیبی برداشته شد: «ما بررسی خواهیم کرد که چگونه به نظارت بر آتش بس و اجرای تحریم تسلیحاتی بهترین کمک را کنیم».

روز گذشته سران کشورهای آلمان، فرانسه، روسیه و ترکیه به همراه نمایندگانی از آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل در برلین گردهم آمدند و طی نشستی به بررسی راهکارهای پایان دادن به بحران نبود دولت در لیبی و برقراری آتش‌بس جهت توقف نبردهای مسلحانه چندین ساله صحبت کردند.

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت مستقر در طرابلس است که سازمان ملل متحد آن را به رسمیت شناخته‌ و مورد حمایت ترکیه قرار دارد و دیگری دولتی که در شهر «طبرق» در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی از جمله روسیه حمایت می‌شود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها