لبنان بر معضل "نبود دولت" پیروز شد

لبنان بر معضل
چهارشنبه 2 بهمن 1398 - 16:35

سرانجام دولت جدید لبنان در نتیجه تلاش های نجات دهنده برخی طرف های لبنانی موثر تشکیل شد.

العالم - لبنان

این طرف ها تلاش کردند از به وجود آمدن خلا در قدرت که زمینه را برای ناآرام شدن کشور فراهم کرد و می توانست لبنان و لبنانی ها را به سوی آینده ای نامعلوم سوق دهد، جلوگیری کنند.

وقوع برخی اتفاقات نامتعارف در لبنان که متأسفانه در حاشیه اعتراضات مردمی اکتبر 2019 تکرار می شد و گه‌گاه کشور را به پرتگاه می کشاند، برخی گروه های لبنانی را واداشت که زنگ خطر را به صدا دربیاورند و به همین دلیل کوشیدند که پیش از هدر رفتن وقت خلأ سیاسی را پر کنند.

حزب الله و متحدانش بارها درباره خلأ سیاسی هشدار داده بودند زیرا لبنان به علت بحران های اقتصادی و سیاسی داخلی و اوضاع بسیار نامناسب منطقه که تأثیر بد در این کشور گذاشته است، با خطراتی روبرو است. تداوم خلأ سیاسی اوضاع را روز به روز بدتر و خطرناک تر می کرد به نحوی که برخی گروه های لبنانی که تداوم خلأ سیاسی یا وقت کشی را به نفع خود می دانستند.

حسان دیاب نخست وزیر دولت جدید لبنان پس از تشکیل دولت خود اعلام کرد که دولتش از کارشناسان کارآمد تشکیل شده است و تعداد سمت های اعطایی به زنان نیز در این دولت متعادل است دولتی که به گفته وی خواسته های معترضان و اعتصاب کنندگان را برآورده خواهد کرد.

دیاب اعلام کرد که دولتش دولت او تکنوکرات و مستقل است و کاری با کشمکش های سیاسی ندارند بلکه دولت جوان است دولتی که برای تأمین آینده ای بهتر برای کشورش تلاش خواهد کرد. هر چند دیاب گفت که دولتش شامل اعضای مستقل و غیر وابسته به احزاب است ولی به واقعیت "رایزنی های حزبی" در لبنان نیز اشاره کرد و گفت که دولتش با وجود داشتن وزرای تکنوکرات و دوری از حزبی کاری، با احزاب نیز رایزنی خواهد کرد.

ولید جنبلاط رئیس حزب ترقی خواه سوسیالیست لبنان در واکنش به تشکیل دولت مطلبی را در شبکه های اجتماعی نوشت که گویای نگرانی مردم از تداوم خلأ سیاسی و خطرات ناشی از آن بود: هر دولتی که روی کار بیاید بهتر از نبود دولت است زیرا مرحله آتی مرحله ای دشوارتر خواهد بود و بهتر است موانع را بشکنیم تا در عرصه رقابت با کشورها عقب نمانیم."

اگر بگوییم که لبنانی ها در کارزار تشکیل دولت پیروز شده اند گزاف نگفته ایم، زیرا موانع بزرگی پیش روی آنها قرار داده شده بود، در صورتی که فداکاری هایی صورت نمی گرفت امکان عبور از این موانع وجود نداشت زیرا برخی قدرت های منطقه ای و بین المللی برای سوق دادن لبنان به پرتگاه نابودی تلاش می کردند تا عوامل قدرت لبنان را خصوصاً "مقاومت، ارتش و همزیستی مسالمت آمیز" را از بین ببرند.

لبنان که در کارزار تشکیل دولت پیروز شد، پیروزی دیگری را در پیش دارد که شاید مهمتر از پیروزی اول باشد. برخی گروه های لبنانی و قدرت های منطقه ای و بین المللی که برای جلوگیری از تشکیل دولت جدید تلاش کردند و درپی تداوم خلأ سیاسی و آشوب بودند، به شکست خود اذعان نخواهند کرد و از همه ابزارهای باقیماندۀ خود برای سنگ اندازی در مسیر فعالیت دولت استفاده خواهند کرد تا لبنان نتواند از خلأ سیاسی و آشوب رهایی یابد ولی لبنان که در کارزار تشکیل دولت با وجود همه موانع، تحریم های آمریکایی و غربی ظالمانه و جنگ روانی غول های رسانه های خصوصاً برهم زدن انسجام ملی و ترفند کثیف فتنه مذهبی پیروز شد، در کارزار بعدی نیز پیروز خواهد شد.

نجم الدین نجیب - العالم

پربیننده ترین خبرها