واکنش گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص هک موبایل مالک آمازون به‌دستور بن سلمان

واکنش گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص هک موبایل مالک آمازون به‌دستور بن سلمان
چهارشنبه 2 بهمن 1398 - 17:39

دو گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کردند که درخصوص هک شدن موبایل یک میلیاردر آمریکایی به‌دستور ولیعهد سعودی، بیانیه‌ای را منتشر خواهند کرد.

العالم - آمریکا

گزارشگران سازمان ملل متحد قصد دارند در ارتباط با هک شدن تلفن همراه «جف بزوس» مالک شرکت «آمازون» و یکی از ثروتمندترین افراد جهان به‌دستور «محمد بن‌ سلمان» ولیعهد سعودی، بیانیه‌ای را منتشر کنند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «دیوید کای» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی بیان و عقاید، در حساب توئیتری خود نوشت، او و «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی روز چهارشنبه بیانیه‌ای را درخصوص هک شدن تلفن همراه بزوس منتشر خواهند کرد.

از سوی دیگر، «ران وایدن» سناتور دموکرات ایالت «اورگان» در نامه‌ای به بزوس نوشته است، نفوذ به گوشی او «بخشی از یک روند رو به رشد به نظر می‌رسد». او در این نامه به فعالیت‌های نفوذ سایبری عربستان سعودی از طریق گروهی از هکرها در ایتالیا و همچنین گروه صهیونیستی «NSO» اشاره می‌کند.

طبق گزارش گاردین، شخص بن سلمان با ارسال یک پیغام در «واتس اَپ ( WhatsApp) به تلفن بزوس که ثروتمندترین مرد جهان است، تلفن او را هک کرد. پیغامی که ولی‌عهد سعودی ارسال کرده حاوی یک فایل ویدئویی بوده که در آن یک ویروس مخفی وجود داشت.

منابع مطلع به گاردین خبر دادند، اگرچه محتوای پیام ارسال شده بن سلمان برای بزوس در واتس اپ در تاریخ اول ماه می ۲۰۱۸، «دوستانه» به نظر می‌رسید اما ساعاتی بعد از ارسال این فایل ویروسی، بخش اعظمی از اطلاعات تلفن همراه مالک آمازون استخراج شده است.

این روزنامه در گزارش خود البته نوشته است که «درباره اینکه چه اطلاعاتی از تلفن همراه (بزوس) برداشته شده و یا چطور از آن استفاده شده، هیچ اطلاعی در دست ندارد».

انتشار گزارش گاردین در شرایطی صورت گرفته که پیش از این انتشار یک گزارش جنجالی در هفته‌نامه آمریکایی «نشنال اینکوایرر» درباره روابط غیراخلاقی بزوس و احتمال دست داشتن رئیس‌جمهور آمریکا و عربستان سعودی در انتشار این گزارش بسیار خبرساز شده بود؛ گزارشی که منجر به طلاق گرفتن همسر بزوس از او شده بود.

خود بزوس مدعی شده که این هفته‌نامه با تهدید انتشار تصاویر چت‌ها و عکس‌های شخصی وی، قصد اخاذی از او را داشته است. هفته‌نامه‌ای که مدیر آن از دوستان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا است. بزوس که ثروتمندترین مرد جهان نیز هست، به دلیل مالکیت روزنامه واشنگتن پست همواره مورد تنفر ترامپ بوده است.

علاوه بر این، «گاردین» پیشتر نیز در گزارش دیگری، شرکت صهیونیستی NSO را عامل نفوذ به تلفن‌های همراه ده‌ها تن از مقامات پاکستانی دانسته بود.

کشف این نفوذ سایبری، در ماه می (اردیبهشت) امسال، موجب شد پیام‌رسان واتس‌اپ ماه اکتبر (مهر) شکایتی را علیه شرکت NSO تنظیم کرده و آن را به «دسترسی بدون اجازه و آزار رسانی» متهم کرد.

در مقابل، این شرکت صهیونیستی ضمن رد اتهام‌های مطرح شده، تأکید کرد که از تکنولوژی‌هایی که در اختیار دارد تنها برای کمک به نهادهای اعمال قانون در نقاط مختلف جهان برای مقابله با مجرمین، تروریست‌ها و آزار کودکان استفاده می‌کند.

با این حال حمله‌ سایبری انجام شده علیه مقامات پاکستانی نشان می‌دهد که چگونه بدافزار شرکت NSO با نام «پگاسوس» توانسته برای «جاسوسی دولتی بر دولت دیگر» مورد استفاده قرار گیرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها