روزنامه صهيونيستيهاآرتصاز نقشه محرمانه مشترک کابينه و مؤسسات شهرک سازي براي غصب املاک فلسطينيان شهر قدس به بهانه اجراي قانون "املاک غائبين" (فلسطينيان مهاجر مناطق اشغالي 1948) خبر داد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه العالم اين روزنامه در شماره روز يکشنبه خوددر گزارشي در باره فعاليت موسسات شهرک سازي در قدس نوشت : ده ها مِلک با قيمت هاي بسيار پايين به شهرک نشينان واگذار شد . هاآرتصافزود: قيّم املاک غائبين ، املاک فلسطينياني را که از مناطق سکونت خود در قدس رانده شدند ، تصرفکرده و اداره زمين هاي اسرائيل اين املاک را با قيمت هاي پايين به مؤسسات شهرک سازي العاد و عطيريت کوهانيم واگذار مي کند . اين روزنامهمي نويسد ، شرکت ثبت کننده مؤسسات شهرک سازي به اين مؤسسات امکان دست يابي به ده ها ميليون شيکل را بدون تعيين منابع اموال فراهم مي کند و وزارت مسکن نيز سالانه 54 ميليون شيکل را صرف حفاظت از املاک غصبي مي کند . هاآرتص نوشت: مؤسسات شهرک سازي مخفيانه و با پوشش سازماني و به کمک شرکت هاي ناآشنا به تصرف زمين هاي شهر قدس مي پردازند. العاد و عطيريت کوهانيم با کمک قانون املاک غائبين از مدتي طولاني مخفيانه در منطقه سلوان نزديک مسجد الاقصي فعاليت مي کنند و شرکت هايي را که برخي در خارج ثبت شده اند ، براي تصرف املاک بيشتر به کار گرفته اند و نام حاميان مالي را پنهان مي کنند. روزنامه صهيونيستي هاآرتص نوشت ، العاد 500 يهودي را در منطقه سلوان اسکان داد و عطيريت کوهانيم نيز به تصرف املاک منطقه قدس قديم(البلدة القديمة) به ويژه املاک محله مسلمانان مي پردازد و تاکنون 60 خانواده يهودي و صدها دانشجوي مدارس مذهبي را دراين محله ساکن کرده است. اين روزنامهبه نقل از داويد بئري بنيانگذار مؤسسه العاد نوشت : فردي مدعي عضويت در حزب الله زمين ها را از اعراب مي خرد و بعد به مؤسسه العاد مي فروشد . مؤسسات شهرک سازي رژيم اشغالگر قدسمخفيکاري خود را تنها روش براي حفظ جان فروشندگان ، دلالان و فلسطينيان عامل عقد قرارداد اعلام مي کنند . گزارش ها حاکيست، مؤسسه العاد يکي از ثروتمند ترين مؤسسات در سرزمين هاي اشغالي است . دارايي هاي اين مؤسسه در سال 2008 يکصد و چهار ميليون شيکل بود که 94 ميليون شيکل آن را از اعانه هاي مخفي به دست آورد و 10 ميليون شيکل ديگر نيز حاصل سود گردشگري در آنچه شهر داويد ناميده مي شود ، است . همچنين تغيير مسير قطار سريع السير تل آويو - قدس منجر به غصب بخش وسيعي از خاک کرانه باختري رود اردن خواهد شد زيرا قطار 6 کيلومتر در محدوده کرانه باختري حرکت خواهد کرد.