طبل جنگ در حومه حلب

طبل جنگ در حومه حلب
دوشنبه 7 بهمن 1398 - 20:06

هیچ چیر نمی تواند مانع تکمیل عملیات آزادسازی معره النعمان و مناطق اطراف جاده بین المللی حماه – حلب شود. در اینجا جنگ با تعداد روستاهای آزادشده یا که زمین هایی که توسط ارتش سوریه پاکسازی شده اند، سنجیده نمی شود بلکه تمام استراتژی ها و سیاست هایی که گروه های تروریستی و حامیان منطقه و بین المللی آنها را تحت فشار قرار می دهد هم بخشی از جنگ هستند.

العالم - کشکول

با آغاز پیشروی ارتش سوریه به سوی یکی از مهمترین مناطق استراتژیک در حومه ادلب، روستاهای اشغال شده یکی پس از دیگری به کنترل ارتش سوریه درآمده و آزاد می شوند و بساط سیطره گروه های تروریستی بر این روستاها برچیده می شوند.

ارتش در چندین محور در حال پیشروی به سمت شهر معره النعمان است و طبق جدیدترین اطلاعات، روستای الغدفه را هم آزاد کرده است؛ در مقابل، تروریست های مسلح نیز در حال فرار به داخل این شهر معره النعمان هستند؛ به گفته فعالان سازمان "کلاه سفیدها "، وابسته به گروه های تروریستی، این شهر به طور کامل از غیر نظامیان که اکنون به طور کامل از جمعیت خالی شده است حال آنکه تروریست ها ادعا می کنند که ارتش سوریه غیر نظامیان را هدف قرار می دهد.

ارتش با ادامه پیشروی در ادلب اکنون به مناطق وادی الضیف رسیده است. این منطقه مجاور روستای معر شمشه است که پیشتر توسط ارتش آزاد شده است. در این منطقه زمین های کشاورزی و زیتون زارهای بسیاری وجود دارد در قسمت شمالی آن نیز انبارهای دولت سوریه واقع شده است. این منطقه بر معره النعمان هم مشرف است. ارتش با ادامه پیشروی و آزادسازی شهرک ها و روستاهای معر شمارین، واقع در جنوب شرقی معره النعمان، به حدود یک کیلومتری این شهر رسیده است. "معر شمارین"، شاهراه ارتباطی استراتژیک این منطقه حساب می شود. از این منطقه، یک جاده به سمت شهرک آزادشده "دیر شرقی" و یک جاده نیز به سمت منطقه معرشمشه در شمال و یک جاده به سمت منطقه جرجناز در شرق می رود. همچنین "معر شمشه" را در شمال به جاده بین المللی حلب – حماه می پیوندد. ارتش سوریه همچنین پیشروی خود را به سمت منطقه "تلمنس" و "معر شمشه" ادامه می دهد. این مناطق به طور کامل در کنترل ارتش سوریه هستند.

این پیشروی، می تواند مقدمه فتح منطقه "سراقب" باشد. طبیعت جغرافیایی منطقه نقش مهمی در مدیریت جنگ دارد زیرا با برخورداری از پوشش گیاهی، امکان استتار عناصر مسلح را فراهم می کند و به آنها فرصت می دهد دور از چشم دیده بان های ارتش سوریه، دست به نقل وانتقال بزنند.

در مقابل، ارتش نیز با اتکا به تجربه یگان ویژه، نبردهای بسیاری را در محیط جغرافیایی مشابه اداره کرده است. علاوه بر این کنترل ارتش سوریه بر معره النعمان تأثیرهای منفی بر روحیه عناصر مسلح خواهد داشت چرا که این شهر، و روستاهای اطراف آن، دژ مستحکمی برای تروریست ها بود. امتیاز جغرافیایی مهم دیگر معره النعمان این است که این شهر، در مسیر تقاطع جاده های امدادرسانی سابق از خان شیخون و جبل الزاویه قرار گرفته است. همین موقعیت جغرافیایی ممتاز، دسترسی به شهر حلب و دروازه جبله الزاویه در منطقه کفرنبل – حنتوتین را تضمین می کند.

ارتش عملیات نظامی خود را به محور معره النعمان منحصر نکرده است بلکه خود را آماده عملیات در محور "سراقب" کرده و سرگرم تدارک مقدمات حمله به مواضع تروریست ها در خطوط درگیری در سراسر محور غرب حلب از منطقه "جمعیه الزهرا" تا "الراشدین" است و شروع به نفوذ در برخی ساختمان های منطقه "اکثار البذار" کرده است. همچنین همزمان با درگیری های جاری در منطقه "جمعیه الصحفیین"، رزمایشی را در داخل محله ها و ساختمان های منطقه چهارم الراشدین و منطقه "غابه الاسد" آغاز کرده است.

در جنوب حلب نیز ارتش با گروه های تروریست در "خان طومان" در حومه جنوبی حلب سرگرم نبرد است؛ همزمان مواضع تروریست های مستقر در این منطقه را زیر آتش توپخانه گرفته است. هدف از این عملیات گسترده، از کار انداختن ماشین جنگی تروریست هاست تا نتواند در مقابل حمله های ارتش، واکنش نشان دهد؛ فرماندهان میدانی ارتش سعی می کنند با استفاده از آتش پرحجم توان تروریست ها در حمله به غیر نظامیان را از بین برده و فرصت پشتیبانی آتش و مقاومت در برابر پیشروی یگان پیاده را هم از آنها بگیرد.

وزارت دفاع سوریه تصریح کرده است بود که ارتش عزم خود را برای مهار حمله تروریست های جبهه النصره به غیر نظامیان در مناطق امن و مواضع ارتش در حلب و ادلب جزم کرده است.

این وزارت خانه همچنین خاطرنشان کرده است که گروه های تروریست با حمله های روزانه به مناطق مسکونی، همچنان به نقض آتش بس در منطقه کاهش تنش در استان ادلب و غرب حلب ادامه می دهند.

وزارت دفاع سوریه همچنین تأکید کرده است که زندگی غیر نظامیان بی دفاع، امانتی بر گردن ارتش است و ارتش مصمم است که به این تجاوزات مکرر برای همیشه پایان داده و زندگی عادی را به منطقه برگردانند. عملیات ارتش این بار بسیار فراتر از پاسخ گویی به حمله تروریست ها و تلاشی است برای ریشه کنی کامل تروریست ها.

  • حسام زيدان - العالم

پربیننده ترین خبرها