روسیه: نیازی به توافق هسته‌ای جدید با ایران نیست

روسیه: نیازی به توافق هسته‌ای جدید با ایران نیست
چهارشنبه 9 بهمن 1398 - 13:18

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین اعلام کرد: مسکو معتقد است که نیازی یه توافق هسته ای جدیدی نیست و برجام باید اجرا شود.

العالم ـ اروپا

میخاییل اولیانوف در توییت های جداگانه ای با بیان این مطلب افزود: برجام ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را نشان می‌دهد.

اولیانوف گفت: برجام باید اجرا شود و پس از این پروتکل الحاقی با بازرسی های فشرده آن اطمینان برای ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران تامین خواهد کرد.
نماینده دائمی روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی در توییت دیگری نوشت: سر و صدای زیادی پیرامون معامله هسته ای جدید با ایران برپا شده است.
وی افزود: آنهایی که به برجام پایبند هستند باید بدانند که مطابق این طرح (برجام) پس از اجرای آن،برنامه هسته ای ایران همانند برنامه های سایر کشورهای غیرهسته ای عضو پیمان منع تسلیحات هسته ای (ان.پی.تی) درنظر گرفته خواهد شد.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند، اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

براین اساس تهران با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد که طبق آن، ایران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای خود را فقط براساس نیازهای فنی‌اش پیش خواهد برد و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه دو هفته پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که مکانیسم حل اختلاف در این توافق بین‌المللی را فعال کرده اند موضوعی که بلافاصه با انتقاد روسیه روبرو شد.

پربیننده ترین خبرها