تعصب جاهلی در سنا ترامپ را نجات داد

تعصب جاهلی در سنا ترامپ را نجات داد
شنبه 12 بهمن 1398 - 13:27

نگاه آمریکا به تجربه دموکراسی در کشورهای دیگر معمولا با تکبر و تمسخر همراه است. آمریکا فقط دموکراسی خودش را دموکراسی واقعی می داند در حالی که آنچه امروز با محاکمه ترامپ در پارلمان این کشور جلوی چشم دموکراسی آمریکایی رخ داده است بیش از هر زمان دیگری پرده از چهره واقعی این دموکراسی برداشته و نواقص فجیع آن را برملا کرده است.

العالم - آمریکا

در واقع سخن به گزاف نگفته ایم اگر بگوییم دموکراسی آمریکایی چیزی جز برداشت جاهلانه از این کلمه نیست. احزاب آمریکایی به طور کلی بر پایه اصل "برادرت را یاری کن حتی اگر ظالم باشد" شکل گرفته اند. تعصب حزبی در آمریکا مستلزم حمایت از اعضای حزب نه تنها در مقابل ظالم بلکه در مقابل تمام کسانی است که به نحوی از سوی اعضای حزب مورد ظلم قرار گرفته اند. در میان این احزاب، اخلاق، ارزش ها، عدالت، حقیقت، واقع نگری و شفافیت – که مهمترین فاکتور هر نظام مدعی دموکراسی و آزادی هستند – هیچ جایی ندارند.

ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به وضوح مرتکب جرم شد؛ او از اختیارات خود در مقام رئیس جمهور، برای حمله به "جو بایدن"، یکی از رقبای دموکرات خود در انتخابات ریاست جمهوری به بدترین شکل ممکن سوء استفاده کرد؛ وی اوکراین را تهدید کرد که اگر اسرار همکاری فرزند جو بایدن را فاش نکند، از کمکی که امریکا قرار بود به این کشور بکند خبری نخواهد بود.

فرزند جو بایدن در اوایل ریاست جمهوری اوباما با شرکتی در اوکراین همکاری می کرد.

نکته جالب توجه این است که ترامپ که پیش از این به روایت صدا و تصویر و اسناد آبرویش رفته بود، به پشتوانه جمهوری خواهان نه تنها صحنه را ترک نکرد بلکه گستاخ تر از همیشه و با لحنی شبیه لحن سردسته باندهای مافیایی، هر کسی را که اندکی مدرکی از رسوایی های او دارد، تهدید می کند. او به همه شاهدان درباره همکاری با تحقیقات دموکرات ها برای محاکمه و عزل وی هشدار داده و با قلدری در مقابل کنگره و روند اجرای عدالت ایستاد؛ سفیر آمریکا در اوکراین را به این دلیل که باج خواهی ترامپ علیه دولت اوکراین را محکوم کرده بود، برکنار کرد و سایر شاهدان را با تهدید و ارعاب ساکت کرد.

به رغم تمام این رسوایی ها، سنای آمریکا – که در اختیار جمهوری خواهان است – با 51 رأی موافق و 49 رأی مخالف، رأی به عدم احضار شهود در جلسه محاکمه داد. فقط رأی دو جمهوری خواه سرنوشت این محاکمه را تغییر داد و زمینه برای تبرئه ترامپ مهیا شد.

چاک شومر، رهبر دموکرات های سنا با انتقاد از عدم احضار شهود یا اسناد و مدارک، فقط با یک جمله پرده از تعصب جاهلی حاکم بر دموکراسی آمریکایی برداشت: "محاکمه بدون شهود و بدون مدرک، شرم آور است، این یک فاجعه بزرگ است".

  • ماجد حاتمی

پربیننده ترین خبرها