اردوغان و دغدغه هایش!

اردوغان و دغدغه هایش!
شنبه 12 بهمن 1398 - 22:50

العالم - سوریه

خبر:

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه می گوید که اگر اوضاع استان ادلب در شمال غرب سوریه سریعاً به حالت عادی قبلی خود برنگردد، شاید آنکارا عملیات نظامی را در این استان اجراء کند و اگر کسی خاک کشورش را تهدید کند، هر چه لازم باشد، انجام خواهد داد.

تحلیل:

  • ما نمی دانیم که رئیس جمهوری ترکیه درباره کدام اوضاع عادی در ادلب حرف می زند اوضاعی که اگر سریعاً به حالت عادی خود برنگردد، آنکارا جنگی را آغاز خواهد کرد؟ آیا منظور اردوغان واگذاری کنترل اوضاع ادلب به گروه تحریر الشام - شاخه القاعده در سوریه - است؟ یا گروه های "لواء الحق" ، "صقور الشام" ، "جیش البادیه"، "جیش الملاحم" و غیره است در حالی که همه این گروه ها یا جدا شده از القاعده هستند یا گروه های تکفیری سلفی جداگانه هستند؟
  • اگر اردوغان آمادۀ به راه انداختن جنگی ضد سوریه برای "تأمین امنیت کشورش" است، پس تکلیف امنیت سوریه چه می شود؟ آیا سوریه نباید از امنیت خودش و مردمش و حاکمیتش در محدودۀ خاک خود دفاع کند ولی اردوغان این اجازه را دارد که جنگی را بیرون از خاک ترکیه برای دفاع از امنیت کشورش به راه بیندارد؟!
  • چرا اردوغان معتقد است که ارتش سوریه با به دست گرفتن کنترل خاک سرزمینش امنیت ترکیه را تهدید می کند؟! آیا امنیت ترکیه را گروه های تکفیری تأمین می کنند ولی ارتش ملی سوریه امنیت ترکیه را به خطر می اندازد؟!
  • آیا 9 سال ناآرامی در مرزهای ترکیه با سوریه برای آنکارا بس نیست و آیا آنکارا نمی خواهد به این اوضاع بغرنج پایان دهد بنابراین نامعقول به نظر می رسد که به بهانۀ احتمال آوارگی ساکنین ادلب، ارتش سوریه را از پاکسازی خاک کشور خود از گروه های تکفیری بازداشت گروه هایی که همچون چاقوی زهرآلودی در پهلوی سوریه فرو رفته اند.
  • تصمیم آزادسازی شهر ادلب گرفته شده است و این شهر در آستانۀ آزادسازی قرار دارد و قانون بین الملل این حق را به سوریه می دهد که حاکمیتش را بر سراسر خاکش بگستراند و این همان چیزی است که ارتش سوریه امروز در ادلب انجام می دهد.

پربیننده ترین خبرها