محمد توفیق علاوی؛ نخست وزیر غیرجنجالی؟

محمد توفیق علاوی؛ نخست وزیر غیرجنجالی؟
يکشنبه 13 بهمن 1398 - 20:34

برخی سیاستمداران و تحلیلگران بعید می دانند نخست وزیرعراق  مامور تشکیل دولت جدید  عراق با مخالفانی جدی روبرو شود. تشکیل دولت از مهم ترین منافع ملی در زمان کنونی است.

العالمنظرکده

برخی اعضای جریان الحکمه اعلام داشتند محمد توفیق علاوی از اجماع سیاسی برخوردار است به گونه ای که این جریان نیز با این اجماع مخالفتی ندارد.

برخی مخالفان نامزدی علاوی از جمله حزب الدعوه و حزب ایاد علاوی با شعار "علاوی نماینده من نیست " آراء خود را ابراز کردند

سیاستمداران بر ضرورت حمایت از محمد توفیق علاوی برای تشکیل دولت و برون رفت از بحران کنونی تاکید دارند.

برخی سیاستمداران معتقدند عراق درحال گذر از شرایط غیرعادی است و کسی که نخست وزیری را قبول می کند باید خود را برای احتمالات و مخالفت ها آماده کند.

نویسندگان و تحلیلگران سیاسی معتقدند اعتراضات جدی به نامزدی محمد توفیق علاوی برای نخست وزیری وجود ندارد زیرا وی از حمایت بزرگترین فراکسیون پارلمان بهره مند است و فقط حزب ایاد علاوی که ازمسئولیت خود شانه خالی کرده ، با نامزدی وی مخالفت می کند.

نخست وزیر مامورتشکیل کابینه ، درخواست های مردم را به خوبی می داند از این رو سیاسیون معتقدند مردم نیز باید از درخواست های خود کوتاه بیایند تا علاوی نیز بتواند کم کم آنها را محقق کند.

سیاستمداران بر ضرورت اینکه علاوی باید راه ترسیم شده ی مرجعیت که مبتنی بر درخواست های مردم عراق و در راس آن برگزاری انتخابات زودهنگام مرحله آتی، تاکید کردند

تحلیلگران سیاسی پیش بینی می کنند دولت جدید عراق حتی در صورت تشکیل پارلمان جدید، به تصمیم پارلمان برای اخراج نیروهای خارجی از عراق متعهد باشد زیرا این تصمیمِ میلیونها تظاهرکننده عراقی بود.

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها