آیا نخست وزیری علاوی بحران عراق را حل خواهد کرد؟

دوشنبه 14 بهمن 1398 - 18:21

پس از آنکه برهم صالح رییس جمهور عراق، محمد توفیق علاوی را مامور تشکیل کابینه جدید این کشور کرد، تظاهرکنندگان در این کشور به دو گروه موافق و مخالف این انتخاب تبدیل شده اند.

العالمعراق

هواداران مقتدا صدر رهبر جریان صدر ضمن اعلام موافقت با این انتخاب، بر ضرورت بازگشایی خیابانها و شروع مجدد کلاسهای درس در مدارس و دانشگاهها و مجازات عاملان استمرار تعطیلی مدارس و دانشگاههای عراق تاکید کردند.

یکی از تظاهرکنندگان در این باره به خبرنگار شبکه خبری العالم گفت که علاوی شخصیت سالمی است و هیچگونه وابستگی حزبی ندارد که این همان شاخصهایی است که مردم عراق برای انتخاب نخست وزیر خواهان آن هستند.

یک شهروند دیگر نیز از علاوی خواست که پس از تشکیل کابینه جدید، منویات تظاهرکنندگان در زمینه بهبود اوضاع خدمات رسانی، ایجاد تاسیسات زیربنایی و ساخت مدرسه را تحقق بخشد.

عمده فراکسیونهای سیاسی در پارلمان عراق مانند فتح و سائرون با این انتخاب موافقند اما برخی دیگر مانند النصر گفتند که در زمینه معرفی شخصی برای نخست وزیری دخالت نمی کنند، جریان الحکمه اعلام کرد که به عنوان مخالف دولت در پارلمان به فعالیت خود ادامه خواهد داد و منتظر اعلام برنامه دولت جدید خواهد بود، کردها نیز نسبت به انتخاب محمد علاوی واکنش مثبت از خود نشان دادند.

هادی العصامی نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی در این زمینه گفت: وقتی علاوی خود را موظف دانست که مشکلات عراق را حل کند متاسفانه درباره خروج نیروهای آمریکایی از کشور تعهد نداد.

در سطح خارجی، جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از این انتخاب، آن را قدمی مثبت برای حفظ استقلال و حاکمیت عراق دانست، همزمان، سفارت آمریکا در بغداد، اعلام کرد که به محض تشکیل دولت جدید، با آن همکاری خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها