آیا اردوغان در گرداب ادلب گرفتار شده است؟

آیا اردوغان در گرداب ادلب گرفتار شده است؟
سه شنبه 15 بهمن 1398 - 18:36

موفقیت فزاینده ارتش سوریه که هم اکنون به 7 کیلومتری شهر ادلب رسیده است همگان را شگفت زده کرده است.

العالم-نظرکده

ناظران امور ترکیه معتقدند که دستاوردهای روزافزون ارتش سوریه بمثابه یک ضربه کاری به ترکیه است چرا که آنکارا تصور می کرد می تواند سیطره بر ادلب را همچنان حفظ خواهد کرد و از آن به عنوان ابزار فشاری جهت تحمیل شروط خود در پرونده حل بحران سوریه استفاده خواهد کرد.

از سوی دیگر، این دستاوردها یک ضربه کاری به گروههای مسلح تحت حمایت ترکیه در سوریه نیز حساب می شود چرا که به بازپس گیری مناطق تحت سیطره این گروههای تروریستی حتی خارج از ادلب کمک می کند.

از همین رو، اردوغان به شدت احساس شکست می کند و تنها دو گزینه پیش روی خود دارد: درگیری و حمله که آسیب های وحشتناکی را به ترکیه و منطقه وارد می کند، و یا اینکه عقب نشینی کند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که حامیان سیاست های اردوغان به منتقدان وی در خصوص اتخاذ تصمیماتی درخصوص استقرار نظامیان ترکیه در پایگاههای دیده بانی در ادلب، تبدیل شده اند، چرا که این منطقه به پناهگاه عناصر تروریستی جبهه النصره تبدیل شده است و هیچ توجیهی برای دفاع ترکیه از این منطقه و اعزام نیرو به آنجا برای حمایت از این مناطق وجود ندارد.

از سوی دیگر، برخی رسانه ها معتقدند که اظهارات اردوغان مبنی بر وجود یک میلیون آواره سوری در مرزهای ترکیه کذب محض است و اردوغان طی ماههای اخیر به دروغ پردازی شهره شده است. به اعتقاد برخی شخصیت های رسانه ای اردوغان تلاش دارد تا با این روغپردازی ها، ارسال تانک ها به مرزهای سوریه و اعزام وزیر خارجه ترکیه به این مرزها، از منافع ترکیه ترکیه که هم اکنون در سراشیبی سقوط قرار گرفته دفاع کند، خاصه آنکه می داند نمی تواند وارد درگیری مستقیم با ارتش سوریه که مورد حمایت روسیه است،شود.

کارشناسان نظامی اعتقاد دارند ابقای نظامیان ترکیه در مراکز دیده بانی که منجر به محاصره این نظامیان در این مناطق شده است، حماقت محض است.

کارشناسان معتقدند که دولت سوریه عزم خود را برای نابودی تروریستها و حامیانش جزم کرده است و اگر ترکیه وارد جنگ مستقیم با سوریه شود، نظامیان سوریه لحظه ای در رویارویی با ترکیه درنگ نخواهند کرد.

در همین راستا، به گفته این کارشناسان اظهارات اردوغان مبنی بر حمله به مواضع ارتش سوریه و کشته وزخمی شدن نظامیان سوری نیز کذب محض است و این اظهارات تنها با هدف ارضای افکار عمومی ترکیه است و مصرف داخلی دارد.

علی رمضانی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها