آمادگی طرف‌های درگیر در لیبی برای مذاکره

آمادگی طرف‌های درگیر در لیبی برای مذاکره
سه شنبه 15 بهمن 1398 - 18:11

فرستاده سازمان ملل در امور لیبی تاکید کرد که طرف‌های درگیر در لیبی آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کردند.

العالم - لیبی

غسان سلامه فرستاده سازمان ملل در امور لیبی امروز سه‌شنبه، تصریح کرد که نمایندگان طرف‌های درگیر لیبی که در کنفرانس ژنو حضور دارند،‌ آمادگی خود برای تبدیل آتش‌‌بس شکننده به آتش‌بس دائم را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری «فرانس پرس»، فرستاده سازمان ملل در امور لیبی در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران گفت:‌ «این اصل [آتش‌بس دائم] از جلسه نخست مورد موافقت قرار گرفت. اکنون بحث بر سر شروط آن است».

در این مذاکرات،‌ پنج افسر بلندپایه به نمایندگی از طرف دولت «الوفاق ملی» و پنج تن دیگر به نمایندگی از طرف «نیروهای مسلح عربی لیبی» به رهبری خلیفه حفتر حضور دارند. غسان سلامه فرستاده سازمان ملل در امور لیبی، این مذاکرات را مدیریت می‌کند.این مذاکرات روز دوشنبه آغاز شده است.

غسان سلامه در با اشاره به طرف‌های درگیر افزود: «دیروز گفت‌و‌گو‌ها را با آنها آغاز کردیم...تا آتش‌بس بیشتر مقاوم‌تر و در عین حال کمتر از جانب دو طرف نقض شود».

غسان سلامه همچنین اشاره کرد که برای آغاز مذاکرات اراده‌ای حقیقی از جانب دو طرف وجود دارد. او در پایان گفت:‌ «تاکنون برای هر یک از طرفین جلساتی جداگانه برپا کردیم اما من مطمئنم، زمان آن فرا رسیده که دو طرف با یکدیگر مذاکره کنند».

فرستاده سازمان ملل در امور سوریه روز شنبه هفته جاری وارد لیبی شد و در مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح با خلیفه حفتر دیدار کرد .

لیبی از سال ۲۰۱۱، پس از حمله ائتلاف غرب و فروپاشی رژیم «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور، درگیر آشوب و ناآرامی است و در حال حاضر دو کانون قدرت در این کشور تشکیل شده است: شهر طبرق واقع در شرق لیبی که تحت کنترل خلیفه حفتر و نیروهایش است و طرابلس پایتخت رسمی لیبی که تحت کنترل دولت وفاق ملی به ریاست السراج است.

نهادهای بین‌المللی دولت السراج را به رسمیت شناخته‌اند، اما روسیه، مصر، عربستان سعودی و امارات از حفتر حمایت کرده‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها