آینده نبرد میان سوریه و ترکیه

آینده نبرد میان سوریه و ترکیه
سه شنبه 15 بهمن 1398 - 20:29

در حالی که ترکیه سوریه را متهم می کند که طی بمباران مواضع ترکیه در شمال این کشور تعدادی از سربازان ترک را کشته است سوریه دفاع از خود در مقابل اشغال کشورش را مشروع معرفی می کند.

العالم _ سوریه

ماجرای ادلب و اخیرا بزرگراه های موسوم به ام 4 و ام 5 در واقع چون استخوان هایی لای زخم باعث آزار سوریه است. ترکیه اصراردارد با استمراراشغال ادلب بزعم خود ازیکسو راه را بردسترسی کردها به مدیترانه مسدود کند و از دیگر سو امنیت را در مرزهای جنوبی اش تامین و تضمین کند در مقابل سوریه حضور ترک ها در شمال این کشور را در هر قالبی اشغال می داند و اخراج ترک ها از این منطقه را حق مسلم خود معرفی می کند.

در حالی که این روزها و علی رغم میل ترک ها سوریه موفق شده است مناطقی حساسی مانند معره النعمان ،خان طومان و... را آزاد کند و سراقب را در آستانه ازادی قرار دهد ترک ها خشمگینانه به این اقدام می نگرند و از سویی سوریه و از دیگر سو روسیه را تهدید می کنند. تهدیدات ترک ها به حدی بالا گرفته است که نه تنها دیروز از حضور در گشت های مشترک با روسیه اعلام انصراف کردند بلکه اردوغان رسما با اعلام اینکه تسلط روسیه بر کریمه را به رسمیت نمی شناسد کوشید تا بر نقطه حساس روسیه دست بگذارد.

اینکه نبرد بین ترکیه و سوریه چه ماهیتی دارد و چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟ سوال اساسی این روزهای محافل تحلیلی وخبری است .برخی صاحب نظران این درگیری را چندان جدی تلقی نمیکنند وهمچنان به کارامدی توافقات "آستانه" و "سوچی" دلگرمند . از دیدگاه این دسته از صاحبنظران تهدیدات ترکیه بیش از هرچیز متوجه ابلاغ گونه ای پیام برای مخالفان اسد در ادلب وشمال سوریه است تا به حمایت های اردوغان مجددا دلگرم شوند. درمقابل دیگر تحلیلگران با اعتقاد به مرگ دو توافق یاد شده بر این باورند که فتوحات اخیر ارتش سوریه در جبهه های شمالی میتواند استمرار عملیات ارتش سوریه و انگیزه ادامه ان را تضمین کند و مضاعف سازد.

نکته قابل توجه دراین میان نگاه مثبت روسیه به عملیات اخیر ارتش سوریه و دفاع از ان است . دراین نگاه روسیه این گلایه را از ترکیه مطرح می کند که نباید ترک ها از محدوده 15 کیلومتری مرزهایشان در دل سوریه پیشروی می کردند و همین امر باعث تحرکات سوریه در شرایط جدید شده است. البته دراین میان بنظر می رسد ماجرای اختلاف نظر ترکها و روسیه درلیبی و حمایت اولی از سراج و دومی از حفتر نیز مساله ای اساسی و زخمی عفونی باشد که در سوریه سرباز کرده است .براین اساس شاید راه حل مساله در گرو حصول نوعی اشتراک دیدگاه درحل همزمان دو موضوع سوریه و لیبی باشد.

صرف نظر از نگاه های متفاوت ذکر شد انچه مسلم است اینکه درنگاهی کلان سوریه اصرار دارد ادلب را ازاد از اشغال کند تا هم بخش های باقیمانده از کشورش را آزاد کرده باشد هم دست تروریست ها وگروه های مخالف دولت که مورد حمایت ترکیه هستند را کوتاه کرده باشد و بلاخره با ازاد سازی ادلب ،شمال غرب سوریه را به دمشق متصل سازد این واقعیتی است که حتما دیر یا زود محقق خواهد شد همانگونه که تسلط بر بزرگراه های ام 4 وام 5 در فاصله کوتاهی پس ازتصمیم سوریه به ثمر نشست.

پربیننده ترین خبرها