اردوغان؛ ارتش سوریه عقب نشینی کند و گرنه ...

اردوغان؛ ارتش سوریه عقب نشینی کند و گرنه ...
چهارشنبه 16 بهمن 1398 - 22:51

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه گفت: ارتش سوریه تا پایان فوریه 2020 مهلت دارد که از اطراف پستهای بازرسی ایجاد شده توسط ترکیه در سوریه عقب نشینی کند در غیر این صورت ارتش ترکیه، نیروهای سوری را مجبور به عقب نشینی خواهد کرد.

العالمکشکول

وی در جمع نمایندگان فراکسیون حزب عدالت و توسعه در آنکارا تهدید کرد: نیروهای دریایی و زمینی ترکیه در تمام مناطق عملیاتی ادلب، قادرند نیروهای سوری را به طور مستقیم هدف قرار دهند.

این تهدیدها دو روز پس از کشته شدن 8 سرباز ترک در حمله توپخانه ای ارتش سوریه در ادلب واقع در شمال غرب سوریه مطرح شده است.

اردوغان به گونه ای تهدید می کند که گویی این ارتش سوریه است که وارد خاک ترکیه شده و اقدام به قتل سربازان ترک کرده است در حالی که واقعیت آن است که ارتش سوریه در خاک خودش برای پاکسازی اراضی این کشور از لوث وجود باندهای تکفیری به ویژه القاعده می جنگد و این ارتش ترکیه است که با ورود غیرقانونی به خاک سوریه برای خود پایگاه ایجاد کرده و از طریق آن، انواع سلاح، مهمات و تجهیزات را به آن دسته از گروهکهای تکفیری می رساند که ترکیه آنان را معارض نامیده است.

تهدیدات اردوغان حتی باعث رنجش خاطر روس ها نیز شد تا جایی که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به روزنامه روسی "روسیسکایا گازیتا" گفت که گویا ترکیه نمی خواهد تعهداتش برای حل بحران ادلب را اجرا کند.

وی افزود که ارتش ترکیه بدون هماهنگی با طرف روس اقدام به پیشروی در منطقه کاهش تنش در ادلب کرده بود که به همین علت روسیه نتوانست ارتش سوریه را از حضور نیروهای ترکیه آگاه کند و در نتیجه ارتش سوریه به نیروهای ترکیه حمله کرد.

لاوروف در واقع کوشید به ترکیه بفهماند که این آنکارا بوده که نیروهای ارتش خودش را به خاطر پیشروی بدون هماهنگی با روسها در معرض خطر قرار داده است.

دنیا دریافته که اگر سیاستی که اردوغان در سوریه در پیش گرفته است، در سایر نقاط جهان اجرا شود و هر کشور فقط به بهانه داشتن قدرت نظامی برتر بخواهد در امور داخلی همسایگانش دخالت کند، جهان تبدیل به جنگلی خواهد شد که در آن قوی، ضعیف را خواهد خورد.

پربیننده ترین خبرها