ترکیه در «تفتناز» سوریه پایگاه نظامی احداث می‌کند

ترکیه در «تفتناز» سوریه پایگاه نظامی احداث می‌کند
جمعه 18 بهمن 1398 - 11:09

منابع میدانی خبر دادند که ترکیه قصد دارد برای حمایت از تروریست‌های حاضر در سوریه، در شمال شرق ادلب، پایگاه نظامی احداث کند.

العالم- ترکیه

منابع میدانی از تحرکات جدید ترکیه در استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه برای احداث غیر قانونی یک پایگاه نظامی جدید خبر دادند.

این منابع به پایگاه خبری «عربی-21» گفتند که «ارتش ترکیه قصد دارد یک پایگاه نظامی جدید در فرودگاه نظامی "تفتناز" واقع در شمال شرق ادلب احداث کند».

این اقدام ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که ارتش سوریه در حال پیشروی در استان ادلب است؛ به گونه‌ای که شامگاه گذشته موفق شد شهر راهبردی «سراقب» واقع در جنوب شرق ادلب را آزاد کند.

به گزارش این پایگاه خبری، ارتش سوریه در حال حاضر «در چند محور، شهرک تفتناز را محاصره کرده و در حال بمباران آن است تا بتواند بر آن مسلط شود. این در حالی است که خطوط دفاعی گروههای معارض (تروریستی) [در این شهرک] در حال فروپاشی است».

«محمود طلحه» که خود را فعال رسانه‌ای می‌نامد، خبر داد که «نیروهای ترکیه‌ از شامگاه چهارشنبه به صورت کامل در محیط این فرودگاه (تفتناز) مستقر شده‌اند».

طلحه به عربی-21 گفت که هدف نظامیان ترکیه، توقف پیشروی ارتش سوریه در اطراف تفتناز و ممانعت از آزادسازی فرودگاه نظامی این شهرک است.

«درویش الصالحی» نیز که یکی از فعالان خبری است، بر این باور است که اگر نظامیان ترکیه در حد فاصل شهر سراقب و تفتناز بتوانند یک پایگاه نظامی احداث کنند، مانع از پیشروی ارتش سوریه به سمت غرب ادلب به ویژه شهر ادلب خواهند شد.

به گفته الصالحی، ترکیه در تلاش است، حضور نظامی خود را در مسیر بین‌المللی (حلب- دمشق معروف به ام-5 و مسیر حلب – لاذقیة معروف به ام-4) افزایش دهد.

این در حالی است که تروریستها در اوایل سال 2013، فرودگاه نظامی تفتناز را به اشغال خود در آورده بودند.

در همین ارتباط، ستاد کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که یک کاروان نظامی ترکیه با حمایت نیروی هوایی رژیم صهیونیستی، در ساعت 2 بامداد روز چهارشنبه وارد خاک سوریه شدند.

ارتش سوریه با بیان اینکه با هر گونه تجاوزی از سوی اسرائیل و ترکیه مقابله می‌کند، تأکید کرد که تلاشهای آنکارا و تل‌آویو برای «حمایت از تروریسم، مانع از آن نخواهد شد که ارتش سوریه به وظایف میدانی خود تا نابودی کامل تروریسم در سراسر خاک سوریه عمل نکند».

وزارت دفاع ترکیه صبح روز دوشنبه هفته جاری از کشته و زخمی شدن سیزده نظامی خود در پیشروی‌های ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در منطقه کاهش تنش ادلب خبر داد. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پس از این مسئله، مدعی شد که توپخانه‌ها و جنگنده‌های ارتش ترکیه به حداقل ۴۰ موضع از ارتش سوریه حمله کرده و حدود ۳۰ سرباز سوری را نیز از پای درآورده‌اند.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اما ادعا کرد که در واکنش ادعایی که به ارتش سوریه نشان دادند، حداقل ۷۶ سرباز سوری کشته شدند.

وزارت دفاع روسیه در واکنش به ادعاهای مسئولان ترکیه، با تکذیب ادعای حمله جنگنده‌های ترکیه‌ای به ارتش سوریه، گفت که هواپیماهای ترکیه‌ای حتی وارد حریم هوایی سوریه هم نشده‌اند. منابع ارتش سوریه نیز خبر دادند که در حملات ادعایی ترکیه در استان ادلب هیچ نیرویی کشته یا زخمی نشده و خساراتی نیز وارد نیامده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها