مرگ نخستین شهروند آمریکایی بر اثر کرونا/ کاهش رشد اقتصادی چین/ کرونا زنجیره تولید در دنیا را مختل می‌کند

مرگ نخستین شهروند آمریکایی بر اثر کرونا/ کاهش رشد اقتصادی چین/ کرونا زنجیره تولید در دنیا را مختل می‌کند
شنبه 19 بهمن 1398 - 10:02

یک شهروند آمریکایی بر اثر ویروس کرونا در شهر چینی «ووهان» محل اصلی شیوع این بیماری درگذشت.

العالم ـ آمریکا

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز ، سخنگوی سفارت آمریکا در چین گفت: این آمریکایی حدود 60 سال داشت ، وی روز پنجشنبه درگذشت.
سخنگوی سفارت آمریکا در چین با تایید مرگ این آمریکایی گفت با توجه به حریم خصوصی خانواده این قریانی نظر خاصی در این مورد نداریم .

ویروس جدید کرونا اولین بار در ماه دسامبر در شهر ووهان چین واقع در استان هوبی کشف شد و از آن زمان تاکنون در بیش از 25 کشور جهان رواج یافته است. در سرزمین چین ، این ویروس تاکنون 722 نفر را کشته و بیش از 34 هزار نفر را مبتلا کرده است.

هفته گذشته ، سازمان جهانی بهداشت با توجه به شیوع این بیماری ، در جهان حالت بحرانی اعلام کرد.

کرونا نرخ رشد اقتصادی چین را کاهش می دهد

ویروس کرونا بزرگترین ضربات را در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی به اقتصاد چین وارد کرده است و استمرار این شرایط می تواند نرخ رشد اقتصادی را بیش از سال ۲۰۱۹ میلادی کاهش دهد.

دولت چین و نهادهای ذیربط تاکنون نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار برای پیشگیری از ویروس اختصاص داده اند اما یافتن واکسن این ویروس زمان بر است و راه درمان قطعی یافت نشده است.

روز شنبه کمیسیون بهداشت ملی چین شمار فوتی های این ویروس را ۷۲۸ نفر اعلام کرد.

هنگامی که ویروس سارس در چین در سال ۲۰۰۲ میلادی و تقریبا در ماه نوامبر شروع پیدا کرد تصور می شد که وضعیت به سرعت بهبود می یابد اما سارس نزدیک به ۷ ماه چین را تحت فشار قرار داد و باعث شد تا فشار زیادی به اقتصاد این کشور وارد شود.

پیش بینی ها حاکی است که هر چه به سمت گرمتر شدن هوا برویم این ویروس ضعیف تر می شود و برای همین احتمالا اوضاع در چین از پایان ماه آوریل و اوایل ماه مه به بعد عادی خواهد شد.

آمارها حاکی است که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی بیشترین ضربه به اقتصاد چین وارد خواهد شد و رشد اقتصادی این کشور به حدود ۵ درصد خواهد رسید.

رشد اقتصادی چین در کل سال ۲۰۱۹ میلادی نزدیک به ۶/۱ درصد و در سه ماهه پایان آن سال ۶ درصد بود. با این حساب این ویروس تا یک درصد می تواند نرخ تولید خالص داخلی کشور را کاهش دهد.

اگر چین بتواند تا سه ماه آینده شرایط را عادی کرده و راهی برای درمان قطعی پیدا کند اوضاع به سرعت بهبود خواهد یافت و تا پایان سال رشد اقتصادی چین ۶ درصد خواهد بود که تفاوت زیادی با سال ۲۰۱۹ میلادی نخواهد داشت.

کرونا زنجیره تولید در دنیا را مختل می‌کند

ویروس کرونا که منشا آن شهر ووهان در مرکز چین است بتدریج در حال مختل کردن زنجیره های تولیدی در سراسر دنیاست.

بسیاری از کالاها و خدماتی که در کشورهای مختلف به مردم داشته می شود ، با قطعاتی که در چین تولید می شود تکمیل و عرضه می شود اما با توقف فعالیت کارخانه ها درچین مشکل تولید کالاها در کشورهای دیگر رو به افزایش است.

کره جنوبی یکی از اولین قربانیان این شرایط است. با شیوع ویروس کرونا بسیاری از شرکت هاو کارخانه های تولید قطعات خودرو در چین غیرفعال شدند.

کره جنوبی الان برای ساخت و تکمیل خودروهای خود با مشکل روبروست و صنعت خودروسازی این کشور بتدریج شاهد خسارات بیشتری خواهد بودو مردم باید در انتظار زمان بیشتری برای خرید خودرو باشند.

گزارش شبکه خبری فونیکس از هنگ کنگ حاکی است که دستکم 5 شرکت بزرگ خودروسازی در کره جنوبی به دلیل اینکه موفق به دریافت قطعات از چین نشده اند ، تولید رامتوقف کرده اند.

در هنگ کنگ از طریق پیام رسان های عمومی به بسیاری از مجتمع های مسکونی اطلاع داده شده است که در روزهای آینده این منطقه با کمبود بسیاری از اقلام بهداشتی از جمله مواد ضد عفونی و دستمال کاغذی روبرو خواهد شد و مردم تا نیمه شب در فروشگاه ها در حال خرید هستند.

مشکل بزرگ کشورها و شهرهای دیگر که وابستگی شدیدی به بازار چین دارند این است که چین مشخص نکرده است کارخانه ها تا چه زمانی تعطیل خواهد بود.

شماری از کشورها و مناطق همجوار چین چندین دهه است که خریدهای خود را از این کشور انجام می دهند و به دلیل با صرفه بودن کالاهای تولیدی این کشورهاو مناطق مشتریان قدیمی چین هستند.

به گزارش ایرنا، در سال 2003 میلادی وقتی بیماری مرگبار سارس در چین جان نزدیک به 700 نفر را گرفت فقط 4/4 درصد از تجارت جهانی در اختیار چین بود اما در سال 2018 میلادی چین بیش از 10 درصد در تجارت جهان سهم داشته است.

ژاپن و آمریکا و شمار زیادی از کشورهای دیگر نیز صدها فروشگاه زنجیره ای و ارایه خدمات را تعطیل کرده اند و کارخانه های خودروسازی در شهرهای مختلف چین از فعالیت بازایستاده اند و برخی از آنها هم در شهر ووهان و استان خوبی مرکز شیوع کرونا در چین هستند که سهم عمده ای در تولید خودرو دارند.

پربیننده ترین خبرها