فیلیپین پیمان دفاعی با آمریکا را لغو می‌کند

فیلیپین پیمان دفاعی با آمریکا را لغو می‌کند
يکشنبه 20 بهمن 1398 - 02:41

رئیس جمهور فیلیپین تصمیم گرفته به طور مکتوب لغو پیمان دفاعی با آمریکا را به اطلاع دولت «دونالد ترامپ» برساند.

العالم - آسیا

به نوشته وبگاه شبکه خبری «الجزیره» سخنگوی «رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین روز جمعه گفت که رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد دستور لغو پیمان دفاعی با آمریکا (VFA) را صادر کند.

گفته می‌شود گفت‌وگوی رئیس جمهور فیلیپین با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز اینک در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

«سالوادور پانلو» سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین در این زمینه به نقل از دوترته گفت: «به رئیس دفتر ریاست‌جمهوری دستور خواهم داد به وزیر خارجه بگوید که اطلاعیه مکتوب خاتمه توافق دفاعی را به دولت آمریکا ارسال کند.»

ماه گذشته رئیس‌جمهور فیلیپین نسبت به لغو قرارداد دفاعی سال ۱۹۹۹ با آمریکا هشدار داده بود و علت این تصمیم نیز لغو روادید برای «رونالد دلا روزا» رئیس سابق پلیس و سناتور کنونی فیلیپینی بود که مشاور سیاسی وی نیز محسوب می‌شود.

بر اساس این توافقنامه، نیروهای آمریکایی قادرند به طور موقت وارد فیلیپین شده و با نیروهای این کشور تمرین‌های نظامی برگزار کنند. این پیمان می‌تواند از طریق اطلاعیه مکتوب هر یک از طرفین خاتمه یابد و ظرف ۱۸۰ روز عملی شود.

رئیس‌جمهور فیلیپین سال گذشته میلادی دستور ممنوعیت ورود سناتورهای آمریکایی به خاک این کشور را صادر کرد.

دولت فیلیپین در ماه‌های گذشته نیز برای مقابله با تحریم‌های ایالات متحده، محدودیت‌هایی را جهت ورود شهروندان آمریکایی به این کشور وضع کرد. دوترته پیشتر نیز با انتقاد از مواضع واشنگتن در قبال این کشور آسیایی گفته بود ایالات متحده با پیشنهادی که برای فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» به فیلیپین داده، به مردم این کشور توهین کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها