ارتش یمن در آستانه شهر مأرب؛ وساطت کشوری عربی برای همکاری حزب الاصلاح با صنعاء

ارتش یمن در آستانه شهر مأرب؛ وساطت کشوری عربی برای همکاری حزب الاصلاح با صنعاء
دوشنبه 21 بهمن 1398 - 15:33

عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن با تاکید بر ادامه پیشروی رزمندگان یمنی در جبهه‌های دو استان مأرب و الجوف تاکید کرد ورود به شهر مأرب موقتاً به دلایل انسان دوستانه به حال تعلیق درآمده است.

العالم - یمن

«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد نیروهای مشترک یمنی با تصرف جبهه نِهم و دفع کامل خطر از سر صنعاء همچنان به پیشروی خود به سمت استان‌های مأرب و الجوف ادامه می‌دهند.

نیروهای انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن در دو هفته گذشته حملات سنگینی در جبهه «نهم» در شرق صنعاء و به دنبال آن تا استان‌های مأرب و الجوف، تعز، الضالع و إب (استان‌های شمالی یمن) انجام داده و توانستند مناطق وسیعی را بسرعت به کنترل خود در آورند.

اهداف رزمندگان یمنی از پیشروی‌های کنونی خود در شرق صنعاء، آزادسازی شهر مأرب، آزادسازی شهر الحزم، مرکز استان الجوف و پاکسازی کامل ارتفاعات و اراضی غرب مارب و الجوف است.

پایگاه خبری «الاعلام الحربی» یمن روز دوشنبه ویدئویی را منتشر کرد که صحنه‌هایی از تسلط نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی بر ارتفاعات راهبردی «صلب» مشرف به شهر مأرب و به غنیمت گرفتن سلاح‌ها و وسایل نقلیه زرهی مزدوران ائتلاف را که از درگیری‌های منطقه مذکور فرار کردند، نشان می‌داد.

در این فیلم مرکز مأرب از فراز کوه صلب نشان داده می‌شود به گونه‌ای که این شهر از مواضعی که به تصرف نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی درآمده کاملا در تیررس قرار دارد.

تعلیق موقت ورود به شهر مأرب

عضو دفتر سیاسی انصار الله در عین حال از تعلیق عملیات ورود نیروهای مسلح به شهر «مأرب» مرکز استان مأرب از پایگاه‌های مستحکم حزب الاصلاح یمن (وابسته به دولت مستعفی منصور هادی) خبر داد و گفت که این امر به دلیل ملاحظات بشردوستانه و همچنین میانجیگری یک کشور عربی به منظور اعطای فرصت به حزب الاصلاح برای وفاداری به تعهدات خود در قبال یمن و تجدید نظر در محاسباتش صورت گرفته است.

او در گفت‌وگو با برنامه المشهد الیمنی در شبکه تلویزیونی «العالم» تاکید کرد: «توازن قدرت به دلیل شکنندگی اوضاع در مناطق تحت کنترل کشورهای متجاوز و مزدوران آن به نفع نیروهای یمنی تغییر کرده است، جایی که درگیری بین مزدوران گسترش یافته است. علاوه بر اینکه افزایش کشمکش بر سر منافع میان عربستان سعودی و امارات منجر به درگیری بین مزدوران آنها در داخل یمن می‌شود».

البخیتی تأکید کرد: «راه حل در یمن حرکت همه مؤلفه‌های سیاسی یمن به سمت بازگرداندن حاکمیت و استقلال یمن است ، زیرا ساختن یک کشور بدون این دو و بدون حاکمیت قانون امکان پذیر نیست».

عضو دفتر سیاسی انصارالله با بیان اینکه عربستان و امارات عمدا توافق ریاض رابه شکست کشاندند گفت: «آنها می‌دانند که زیاده خواهی‌های خود را در سطح یمن و در سطح جنوب این کشور فقط با تحریک به اختلاف و نزاع داخلی میان احزاب ملی‌گرا می‌توانند محقق کند، احزابی که سرنوشت خود را به کشورهای متجاوز گره زده‌اند و یا اینکه ائتلاف مزدورانش را به درگیری با یکدیگر تحریک می‌کنند.

وی از همه کشورهای متجاوز خواست در محاسبات خود تجدید نظر کنند و واقعیت شکست خود در یمن را درک کنند.

البخیتی گفت: «عربستان سعودی در جبهه‌های داخلی و حتی در جبهه‌های مرزی کاملا به مزدوران خود اتکا دارد به گونه‌ای که ارتش سعودی در پشت جبهه مزدوران است و در درگیری‌های زمینی شرکت نمی‌کند و عناصر مزدوری را که قصد قرار دارند به قتل می‌رسانند آن وقت جای تعجب است که چرا خیلی از گردان‌های نظامیان سعودی در استان‌های جنوبی که تحت کنترل مزدوران است مستقر هستند. مزیت استقرار این نیروها در آنجا چیست؟

حزب الاصلاح یمن (با گرایش اخوان المسلمین) در ادامه اختلافات خود با دولت مستعفی منصور هادی روز شنبه نیروهایی را که منصور هادی با پشتیبانی نظامیان سعودی برای ورود به عدن و حفاظت از تاسیسات آنجا فرستاده بود با نیروهای دیگر وابسته به خود از میان نیروهای شمالی یمن جایگزین کرد تا جایی که دولت مستعفی، حزب الاصلاح را به نقض توافق ریاض متهم کرد.

منابع و طرفداران دولت مستعفی هم فاصله گرفتن حزب الاصلاح از دولت مستعفی را معاله‌ای عجیب خواند و اذعان کردند در حالی که انصار الله به سمت تسلط بر مارب در حال پیشروی است، حزب الاصلاح به دنبال درگیری با آنها نیست.

منابع یمنی همچنین روز گذشته ادعا کرد حزب الاصلاح و نیروهای یگان «علی محسن الاحمر» اطلاعات محرمانه‌ای درباره لیست اهداف هواپیماهای ائتلاف را در اختیار اتاق عملیات نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی قرار داده است به گونه‌ای که نیروی هوایی ائتلاف نتوانست به مقاصد حملات خود دست یابد، اگرچه منابع دولت صنعا این اخبار را تایید یا رد نکرده است.

در این میان نام «عبدالله علی معزب» به عنوان یک فرمانده نظامی نیروهای «علی محسن الاحمر» آمده که گفته شده با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی همکاری کرده و مواضعی نظامی در استان مأرب را بدون درگیری تحویل نیروهای ارتش داده است.

«مبخوت بن عبود الشریف» رئیس حزب «التجمع الیمنی للاصلاح» در استان مأرب از جمله دیگر کسانی است که گفته شده با دولت صنعا همکاری کرده و مواضعی نظامی را به نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی تحویل داده و همچنین نیروهایی را برای زیر نظر گرفتن تحرکات افسران ائتلاف عربی در مأرب مستقر کرده است که اطلاعات محرمانه را در اختیار نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی قرار می‌دهند.

پایگاه خبری العربی الجدید هم نوشت حزب «الاصلاح» و «الموتمر» که هر دو وابسته به دولت مستعفی منصور هادی و مخالف انصار الله و سیاست‌های امارات هستند در مقطع اخیر با یکدیگر اختلاف پیداکرده‌اند. حزب الاصلاح از دخالت‌های امارات درامور یمن بیم دارد به خصوص که ابوظبی رهبران کنگره را از طریق نزدیکان علی عبدالله صالح به سمت خود جذب کرده است اگرچه تلاش ها برای نزدیک کردن مجدد این دو از سوی طرف‌های دولت مستعفی ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها