فشار واشنگتن برای پذیرش معامله قرن/ آمریکا حمایت مالی از سرویس‌های امنیتی فلسطین را قطع می‌کند

فشار واشنگتن برای پذیرش معامله قرن/ آمریکا حمایت مالی از سرویس‌های امنیتی فلسطین را قطع می‌کند
سه شنبه 22 بهمن 1398 - 16:12

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت: دولت آمریکا پس از ۲۷ سال کمک مالی به سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین، توقف کمک به آنها در این زمینه را در سال مالی ۲۰۲۱ خواستار شده است.

العالم ـ آمریکا

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، درخواست بودجه سال ۲۰۲۱ شامل ۲۰۰ میلیون دلار برای صرف هزینه در روند دیپلماتیک می‌شود که احتمالا برای اجرای طرح معامله قرن دولت آمریکا استفاده خواهد شد.
طبق اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، بخشی از این پول می‌تواند برای رسیدن به یک توافقنامه برای ادامه همکاری امنیتی در کرانه باختری اختصاص داده شود. اما شکل‌گیری توافق به پذیرش طرح معامله قرن توسط فلسطینی‌ها نیاز دارد که حتی پیش از رونمایی از آن، مخالفت شدید خود را با این طرح اعلام کرده بودند.

تصمیم دولت آمریکا در قطع کمک‌های امنیتی به تشکیلات خودگردان فلسطینی در حالی صورت می‌گیرد که تیم خاورمیانه ترامپ در چارچوب معامله قرن، خلع سلاح همه نیروهای فلسطینی در غزه و حتی کرانه باختری را خواستار شده است.
در ۲۷ سال گذشته، دولت‌های جمهوریخواه و دموکراتیک در آمریکا از سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت مالی می‌کردند. این سرویس‌ها تحت نظارت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فعالیت داشتند.

برای نخستین‌بار در سه سال ابتدایی ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکاست که کمک امنیتی واشنگتن به تشکیلات خودگردان به عنوان بخشی از کمک‌رسانی به فلسطینی‌ها، قطع نشده است.

به گزارش ایرنا، تشکیلات خودگردان فلسطین در پی شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی تصمیم به تحریم دولت ترامپ گرفت.
دولت آمریکا نیز پس از آن، همه کمک‌های خود به فلسطینی‌ها را از جمله بیمارستان‌ها و پروژه‌های اقتصادی در قسمت شرقی قدس قطع کرد.

دولت آمریکا در سال مالی ۲۰۲۰، کمک‌های ۷۵ میلیون دلاری در حوزه امنیتی به تشکیلات خودگردان را لغو نکرده اما درخواست بودجه جدید دولت ترامپ که دیروز(دوشنبه) منتشر شد، هیچ حمایت مالی را برای سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان اختصاص نداده است.
توقف کمک‌های مالی واشنگتن در حوزه امنیتی تشکیلات خودگردان احتمالا در راستای تحت فشار قرار دادن فلسطینی‌ها برای پذیرش معامله قرن و تعیین مرزها صورت می‌گیرد.

پربیننده ترین خبرها