نخست وزیر فلسطین: معامله قرن طرحی یکطرفه برای تثبیت اشغالگری است

نخست وزیر فلسطین: معامله قرن طرحی یکطرفه برای تثبیت اشغالگری است
يکشنبه 20 بهمن 1398 - 20:53

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین با انتقاد شدید از طرح آمریکایی «معامله قرن» گفت: هدف این طرح یک طرفه محروم کردن فلسطین از استقلال خود، تثبیت اشغالگری و الحاق فوری زمین های فلسطین به اسرائیل است.

العالم ـ فلسطین اشغالی

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، محمد اشتیه نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین روز یکشنبه در سی و سومین نشست سران اتحادیه آفریقا در اتیوپی با بیان اینکه رژیم اسرائیل در نگارش بند بند طرح معامله قرن نقش داشته است، افزود: طرح دولت ترامپ در تناقض با تمامی مراجع و قوانین بین المللی است و طرف فلسطینی هیچ نقشی در تدوین آن نداشته است.

اشتیه تاکید کرد که فلسطین به راه حل سیاسی بر اساس مراجع و قوانین بین المللی پایبند است ولی معامله قرن خواستار تغییر واقعیت موجود یعنی اشغالگری نظامی است و همچنین قصد دارد به این اشغالگری وجه قانونی ببخشد.

نخست وزیر تشکیلات خودگردان به جزئیات طرح معامله قرن هم اشاره کرد و گفت: این طرح قدس را یکپارچه تقدیم اسرائیل می کند، حقوق آوارگان فلسطینی را برای بازگشت به سرزمین مادری خود نادیده می گیرد، به اسکان حدود ۷۲۰ هزار شهرک نشین غیرقانونی مشروعیت می بخشد و فلسطین را تبدیل به سرزمینی چند تیکه و جدا از هم می کند.

وی با اشاره به اینکه نه تنها فلسطین بلکه کشورهای عربی و اسلامی، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و کانادا هم با طرح معامله قرن مخالفت کرده اند، تاکید کرد که آمریکا حتی نتوانسته یک شریک جهانی برای تایید طرح خود پیدا کند.

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین خاطرنشان کرد که پایان یافتن اشغالگری به یک تلاش جهانی نیاز دارد و اتحادیه آفریقا در کنار دیگر بازیگران بین المللی می تواند در این زمینه نقش آفرینی کند.

اشتیه همچنین از اتحادیه آفریقا خواست با رد طرح آمریکایی معامله قرن برای حل موضوع فلسطین بر اساس قوانین بین المللی با محوریت تشکیل دولت مستقل فلسطینی تلاش کند.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح، شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی می‌داند و به جای آن پیشنهاد تشکیل پایتخت فلسطین را در یکی از روستاهای نزدیک قدس اشغالی مطرح می کند.

این طرح همچنین شهرک های صهیونیست نشین در کرانه باختری و بخشهای دیگر این منطقه را به سرزمینهای اشغالی الحاق می کند و حق بازگشت آوارگان به سرزمین مادری خود را سلب و بر اسکان دایم آنان در کشورهایی مانند سوریه، اردن و لبنان تاکید می کند.

طرح ضد فلسطینی معامله قرن تاکنون با مخالفت های شدید کشورهای عربی، اسلامی، سازمان های منطقه ای و جهانی، اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای جهان روبه رو شده است.

پربیننده ترین خبرها