اردنی‌ها بار دیگر علیه " معامله قرن " راهپیمایی کردند

اردنی‌ها بار دیگر علیه
جمعه 25 بهمن 1398 - 18:45

هزاران اردنی پس از برگزاری نماز جمعه در امان پایتخت این کشور بار دیگر علیه طرح صلح دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا موسوم به "معامله قرن" و " قرارداد انتقال گاز از اسرائیل به اردن " تظاهرات کردند.

العالم- اردن

شبکه خبری " المملکه " اردن روز جمعه گزارش داد؛ شرکت کنندگان در این راهپیمایی که از مقابل مسجد حسینی محل برگزاری نماز جمعه آغاز شد با سردادن شعارهایی معامله قرن را رد کردند.

شرکت کنندگان همچنین دست نوشته‌هایی را با عنوان " معامله قرن، هرگز " و " اردن و فلسطین یک ملت هستند نه دو ملت " ، " قدس پایتخت ابدی فلسطین است " مخالفت خود را با طرح آمریکا برای صلح خاورمیانه اعلام کردند.

در این راهپیمایی که از سوی مردم و احزاب اردن برنامه ریزی شده بود، کمیته مردمی " دفاع از حق بازگشت " خواستار مقابله با برنامه صلح آمریکا، متوقف کردن هماهنگی امنیتی بین نیروهای اشغالگر و اردن، دور کردن اقتصاد اردن از اسرائیل، متحد کردن مبارزان فلسطینی با یک برنامه ملی، حمایت همه جانبه از مقاومت و قطع روابط عرب با اسرائیل شد.

راهپیمایان همچنین با حمل دست نوشته‌هایی با عنوان " گاز دشمن اشغالگر را نمی‌خواهیم " و " گزینه‌های عربی و محلی دیگری وجود دارد، نه گاز سرقت شده " مخالفت خود را با قرارداد انتقال گاز از اسراییل به اردن اعلام کردند.

راهپیمایی مشابه دیگری امروز از مقابل مسجد عمر بن‌الخطاب در شهر " زرقا " اردن برگزار شد و راهپیمایان با سردادن شعارهایی معامله قرن و قرارداد انتقال گاز از اسرائیل به اردن را محکوم کردند.

ترامپ رییس جمهوری آمریکا سه‌شنبه (هشتم بهمن) در یک نشست خبری همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از آنچه او معامله قرن می‌خواند، رونمایی کرد.

بر اساس بندهای طرح معامله قرن که سه شنبه هشتم بهمن ۹۸ در واشنگتن رونمایی شد ۴۰ درصد زمین‌های کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی اشغال و مقاومت فلسطین خلع سلاح خواهد شد. شهر قدس پایتخت رژیم اسراییل خواهد بود و بخش‌هایی از کرانه باختری که در آن ها شهرک‌های یهودی نشین ساخته شده به این رژیم الحاق می‌شود.

همچنین آوارگان فلسطینی حق بازگشت به سرزمین خود را ندارند و باید در کشورهای میزبان، اسکان دائم بگیرند.

بسیاری از تحلیل‌گران منطقه معتقدند، طرح معامله قرن مانند دیگر توافق‌های صلح در ارتباط با فلسطین اشغالی قبل از تولد مرده است چرا که حق و حقوق مردم مظلوم فلسطین در آن رعایت نشده و آنان با وجود گذشت ۷۰ سال از اشغال بر بازپس گیری حق خود تاکید دارند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها