فرمانده لیبیایی:

نمی‌گذاریم یک السیسی دیگر در لیبی روی کار بیاید

نمی‌گذاریم یک السیسی دیگر در لیبی روی کار بیاید
يکشنبه 27 بهمن 1398 - 13:31

سخنگوی نیروهای مبارزه با تروریسم لیبی ضمن بیان نوع حضور و دخالت‌های امارات در این کشور،'خلیفه حفتر' را به «عبدالفتاح السیسی» تشبیه کرد.

العالم - لیبی

«عبدالباسط تیکه» سخنگوی نیروهای «یگان مبارزه با تروریسم» لیبی (وابسته به دولت وفاق ملی) گفت که امارات پایگاه «الخروبه» در جنوب شرق طرابلس را از آن خود کرده و از طریق بنادر «طبرق» و «بنغازی» مزدوران خارجی را برای یاری به «خلیفه حفتر» وارد لیبی می‌کند.

او به وبگاه الخلیج اونلاین گفت که ابوظبی گروههای شبه‌نظامی را در سودان و چاد آموزش داده و آن‌ها را برای دفاع از «خلیفه حفتر» به لیبی اعزام می‌کند و این عناصر اکنون در ازای دریافت پول‌های هنگفت در تأسیسات نفتی و میادین نبرد گمارده شده‌اند.

به گفته وی دولت امارات همچنین انواع خودروهای زرهی را وارد لیبی کرده و نیروهای دولت وفاق روز پنج‌شنبه هفته گذشته دو خودروی زرهی اماراتی را در جنوب طرابلس به غنیمت گرفتند.

«عبدالباسط تیکه» همچنین از وجود یک پایگاه نظامی اماراتی در منطقه «رأس لانوف» در شرق شهر «سرت» در مرکز لیبی خبر داد و گفت که ابوظبی از این پایگاه بعنوان آشیانه پهپادها و محل فرود جنگنده‌ها استفاده می‌کند و در پایگاه «الجفره» نیز وسایل شنود تعبیه کرده و در منطقه «قصر بن غشیر» نیز اتاق عملیاتی با حضور افسران اماراتی و فرانسوی تشکیل داده است.

این فرمانده لیبیایی، در ادامه با اشاره به حمایت‌های نظامی مصر نیز گفت که دولت قاهره عناصر وابسته به حکومت «معمر قذافی» را که به تونس و مصر فرار کرده بودند؛ پس از سازماندهی در پادگانی در مصر، وارد لیبی می‌کند.

عبد الباسط تیکه با اشاره غیر مستقیم به «خلیفه حفتر» گفت که نیروهای دولت وفاق نخواهند گذاشت فردی همچون «عبدالفتاح السیسی» در لیبی بر سر کار آید.

او گفت که نیروهای ارتش لیبی که منظور وی همان نیروهای دولت وفاق ملی لیبی بودند، قادرند از کشورشان دفاع کنند؛ همان‌طور که پیش از این جلوی دخالت‌های «عربستان سعودی» را گرفتند.

«عبدالباسط تیکه» بدون اینکه توضیح بیشتری درباره نوع دخالت عربستان سعودی بدهد بار دیگر به امارات پرداخت و گفت سازمان اطلاعات و امنیت لیبی به خوبی از تحرکات اماراتی‌ها با خبر است و می‌داند که آن‌ها از افسران روسی بعنوان مشاوران نظامی در حمله به طرابلس بهره می‌برند.

روزنامه «انتلجنس آنلاین» نیز ماه گذشته خبر داد که دولت امارات فقط در عرض دو هفته سه هزار تن انواع تجهیزات و تسلیحات نظامی به امارات وارد کرده است.

خلیفه حفتر فرمانده مخالف «معمر قذافی» پس از سقوط دیکتاتور لیبی به این کشور بازگشت و توانست بخشی از ارتش این کشور را همراه خود کند و توانست حمایت ریاض، ابوظبی و قاهره را نیز جلب کرده و در نهایت در چهار آوریل ۲۰۱۹ (۱۵ فروردین ۹۸) عملیات وسیعی را برای تسلط بر طرابلس آغاز کند.

نبردی که با ورود ترکیه برای حمایت از دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس، به صحنه جنگ نیابتی تبدیل شده و ترکیه نیز تجهیزات گسترده‌ای را برای دفاع از «فایز السراج» روانه لیبی کرده است.

«خلیفه حفتر» روز گذشته (شنبه) درخواست رئیس دوره‌ای شورای امنیت برای توقف حملات به طرابلس را رد کرد و گفت درباره «اصول» خود با کسی چانه نخواهد زد و نیروهایش تا زمانی که طرابلس،‌ پایتخت لیبی،‌ را به طور کامل تحت کنترل در نیاورند، عقب‌نشینی نخواهند کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها