شورای امنیت با آتش بس در لیبی موافقت کرد

 شورای امنیت با آتش بس در لیبی موافقت کرد
پنج‌شنبه 24 بهمن 1398 - 01:45

شورای امنیت سازمان ملل با طرح انگلیس درباره آتش بس در لیبی موافقت کرد.

العالم-لیبی

اعضای شورای امنیت سازمان ملل چهارشنبه شب درباره طرح انگلیس در خصوص آتش بس در لیبی رای گیری کردند.

بر اساس این گزارش، 14 عضو شورای امنیت با این طرح موافقت و خواستار توقف درگیری ها و برقراری آتش بس در لیبی شدند، اما روسیه رای ممتنع داده است.

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل درباره دلیل عدم موافقت با آتش بس گفت که در این طرح مشخص نیست که طرف های درگیری در لیبی تا چه اندازه آماده اجرای تصمیمات کنفرانس برلین هستند.

کنفرانس برلین با حضور مقامات عالی رتبه 12 کشور جهان از جمله اعضای دائمی شورای امنیت و نمایندگان اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب در تاریخ نوزدهم ژانویه( 29 دی ماه) در آلمان برگزار شد. سران کشورهای شرکت کننده در کنفرانس برلین خواستار توقف درگیری ها در لیبی شده و متعهد شدند که مانع دخالت های خارجی در این کشور شوند.

کنفرانس برلین بدون حضور طرف‌های درگیر در لیبی و با مشارکت سران کشورهای تاثیرگذار در بحران لیبی از جمله سران روسیه، ترکیه، فرانسه و مصر برگزار شد.

کشور لیبی از سال 2011 میلادی در پی دخالت نظامی آمریکا و همپیمانان غربی آن بدون مجوز سازمان ملل، صحنه جنگ و درگیری داخلی است. این کشور که پس از سرنگونی معمر قذافی با بحران سیاسی گسترده‌ای مواجه شده است، اکنون به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است و به دنبال آن صف‌بندهای بینالمللی در حمایت از هر یک از این دولت تشکیل شد.

کشورهایی مانند امارات، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از دولت شرق لیبی به نخست‌وزیری «عبدالله الثنی» و ارتش «خلیفه حفتر» به پایتختی طبرق و کشورهایی مانند ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز از دولت غرب لیبی به نخستوزیری «فائز السراج» و به پایتختی طرابلس حمایت میکنند.

تسنیم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها