اردن معامله قرن را در سکوت اجرا می کند!

اردن معامله قرن را در سکوت اجرا می کند!
سه شنبه 29 بهمن 1398 - 20:45

عبدالله دوم پادشاه اردن در سفر به جنوب کشور از پروژه های اقتصادی گسترده ای خبر می دهد که در وهله اول به نظر می رسد دستاوردی بزرگ برای پادشاه باشد.

العالم ـ اردن

در اردن اما دیدگاه های مختلفی در این خصوص وجود دارد؛ اردنی ها و فلسطینی ها به این مساله با چشم تردید نگاه می کنند؛ زیرا این طرح های اقتصادی با بخش اقتصادی معامله ترامپ سنخیت و توافق دارد.

آنچه که بیش از همه چیز آنها را نگران کرده است، سکوت دولت اردن در برابر معامله شوم ترامپ و ترس و وحشت وزرای این دولت از اظهار نظر درخصوص این معامله است. از سوی دیگر پادشاه اردن در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفته بود که اردن در معامله ترامپ به نصف پر لیوان می نگرد و شاید مقصود وی از این سخن بخش اقتصادی معامله ترامپ باشد.

آنچه که جای بحث و جدل دارد، آن است که عبدالله خود برای این معامله تبلیغ و ترویج می کند؛ که شاید بتوان از این اقدام اینگونه برداشت کرد که وی می خواهد مردم اردن کم کم این معامله را بپذیرند. زیرا این معامله فقط مربوط به فلسطینی ها نمی شود بلکه مربوط به عزت و کرامت کشورهای اطراف فلسطین اشغالی است؛ زیرا طبق این معامله 7میلیارد و 365 میلیون دلار برای بهبود شرایط اقتصادی به اردن اختصاص داده شده است؛ مصر نیز طبق این معامله به مرکزی برای توزیع گاز در خاورمیانه تبدیل می شود؛ گازی که مصر از رژیم اشغالگر می خرد و اساسا آن را از فلسطینی ها به سرقت می برد.

مسلما معامله ترامپ برای شادی و خرسندی اردنی ها و یا مصری ها نیست بلکه برای آن است تا آنها در منابع حیاتی خود از جمله گاز و آب و تکنولوژی و شاید حتی در سفره غذای خود نیز به طور کامل به رژیم اشغالگر متکی باشند. این امر سبب می شود از خود بپرسیم که اگر این کشورها می خواهند مردمشان به طور کامل وابسته به صهیونیستها باشند، پس امنیت قومی برای آنها چه معنایی دارد؟

پربیننده ترین خبرها