تقلای بریتانیا این بار برای ایجاد تفرقه میان ایران و عراق

تقلای بریتانیا این بار برای ایجاد تفرقه میان ایران و عراق
جمعه 2 اسفند 1398 - 19:07

در راستای توطئه چینی دشمنان علیه روابط دوستانه میان ایران و عراق، "جک استراو" وزیر خارجه اسبق بریتانیا در یک مصاحبه تلوزیونی مدعی شد ایران و رژیم صهیونیستی در دهه هشتاد میلادی و طی جنگ تحمیلی در زمینه های نظامی و اطلاعاتی با هدف " تخریب عراق" همکاری داشتند.

العالم-درگوشی

جک استراو در گفتگو با یک شبکه تلوزیونی عربی با نام "تلوزیون عربی"، در قالب آنچه که از آن به عنوان اطلاعاتی درخصوص "روابط میان ایران و رژیم صهیونیستی در سالهای 1980تا 1988" یاد می کند، مدعی شده است که طی دوران جنگ هشت ساله، ایران و رژیم صهیونیستی هماهنگی و همکاری مستقیمی در زمینه نظامی و اطلاعاتی با هدف تخریب عراق داشتند، وی همچنین مدعی شد که حجم مبادلات تسلیحاتی میان ایران و اسرائیل به یک میلیارد دلار می رسید.

استراو، اظهارات اینچنینی خود را در کتابش موسوم به "کار کارِ انگلیسی هاست" با سرفصل "اطلاعاتی درمورد ایران و جنگ میان ایران و عراق" نیز تکرار کرده است.

از سوی دیگر لازم به تاکید است که شبکه "تلوزیون عربی" یک شبکه تلوزیونی است که "عزمی بشاره" عضو کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) بر آن نظارت دارد، این شبکه دارای دفاتر متعددی در پایتخت های بسیاری از کشورهای عربی است که فعالیت رسانه ای پوششی برای اقدامات جاسوسی، آنهاست و تنها در راستای تامین منافع رژیم صهیونیستی عمل می کنند.

کاملا آشکار است که یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سقوط رژیم شاهنشاهی در مصادف با 19 فوریه 1979، سفارت رژیم صهیونیستی به صورت رسمی در ایران تعطیل و سفارت فلسطین جایگزین آن شد، و قضیه فلسطین به عنوان اولویت جهان اسلام درآمد و ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی با تمام لوازم و اسناد داخلش ضبط شده و به فلسطینی ها تحویل داده شد، مسئله ای که به کلی تمام ادعاهای دروغین درخصوص همکاری میان ایران و رژیم صهیونیستی را رد می کند.

ادعاهای مطرح شده توسط این سیاستمدار بریتانیایی در این شبکه عربی زبان که توسط عضو کنست مدیریت می شود، نشان از تلاش های مذبوحانه غرب و در راس آن بریتانیا با توسل به ادعاهای واهی جهت وارد کردن خدشه در روابط مستحکم میان ایران و عراق و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، دارد.

با این حال افکار عمومی عراق و ملت عراقی هرگز عمق روابط استراتژیک ایران و عراق فراموش نخواهند کرد و حمایت های بی دریغ جمهوری اسلامی ایران از عراق در مقابله با تروریسم در حافظه تاریخی مردم عراق مانده است.

این رویکرد خصمانه سیاستمدار بریتانیایی در قبال ایران رویکرد تازه ای نیست و این ادعاها نشان از آن دارد که بریتانیا دشمن تاریخی ایران است و در اول صف دشمنان ایران قرار گرفته

جک استراو در این مصاحبه همچنین مدعی شده است که "رژیم صهیونیستی نه تنها در جنگ هشت ساله از ایران حمایت های تسلیحاتی کرده است بلکه مدعی شده است که این رژیم به ایران کمک می کرده است که علیه رژیم صدام پیروز شود و پس از پیروزی علیه صدام ایران به تهدیدی علیه اسرائیل تبدیل شده است".

هدف اصلی طرح چنین ادعاهایی ایجاد فتنه و آشوب میان روابط مستحکم ایران و عراق و همچنین تاثیرگذاری بر روی افکار عمومی جهان عرب، مطرح شده است.

هموار سازی روند عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی نیز از دیگر دلایل اظهار چنین ادعاهای بی اساسی از سوی این سیاستمدار بریتانیایی و انتشار آن از سوی یک شبکه صهیونیستی است و ایجاد شک و شبهه در خصوص جایگاه ایران به عنوان بزرگترین حامی فلسطین و سیاه نمایی تصویر ایران در میان جهان عرب.

جک استراو در این مصاحبه تلوزیونی در اصل به جای این ادعاهای پوچ و واهی، باید از حجم حمایت های نظامی بریتانیا از صدام، دیکتاتور پیشین عراق در خلال هشت سال جنگ تحمیلی سخن می گفت.

پربیننده ترین خبرها