ایران در لیست سیاه "FATF"یعنی چه؟

ایران در لیست سیاه
جمعه 2 اسفند 1398 - 20:08

خبر:

جمعه همزمان با برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی ایران در لیست سیاه "FATF" قرار داده شد.

تحلیل:

- قرار دادن ایران در این لیست بمعنای آن است که ایران متهم به پولشویی و تامین مالی تروریسم است. اما معنای واضح تر آن این است که حربه تحریم در مقابل ایرانیان کاملا کند شده است و نیازمند تجدید حیات با مکانیسمی جدید است.
- همزمانی برگزاری انتخابات در ایران با تحریم اعضای شورای نگهبان قانون اساسی از یکسو که در شب انتخابات صورت گرفت و قرار دادن ایران در "FATF" که در روز انتخابات صورت پذیرفت نشان از آن دارد که آمریکا بشکل ویژه انتظار حضور مردم در پای صندوقهای رای را نداشته است.
- با توجه به اینکه در سایه تحریمها، روابط بانکی ایران پیش از این هدف هجوم قرار گرفته بود مسئولان دولتی ایران معتقدند قرار دادن ایران در لیست سیاه "FATF" آنچنانکه در نگاه بنیان گذاران آن هدف گزاری شده است منتج به نتیجه نخواهد شد.
- درواقع هدف از این اقدام پیش ازایران متوجه محدود سازی فعالیتهای محور مقاومت است این در حالی است که این محور پس از اعمال تحریمهای آمریکایی علیه ایران در عمل نشان داده است موفق تر از پیش عمل کرده است. اعلام پیروزی‌های انصارالله در حمله گسترده به آرامکو در یبنبع عربستان که امروز جمعه رسانه ای شد تنها شاهدی کوچک بر این مساله است.

پربیننده ترین خبرها