تحولات شمال سوریه با توجه به بحران آنکارا با دمشق و مسکو به کجا ختم می شود؟

تحولات شمال سوریه با توجه به بحران آنکارا با دمشق و مسکو به کجا ختم می شود؟
يکشنبه 4 اسفند 1398 - 22:51

شمال سوریه این روزها به دلیل ورود ترکیه به آنجا و بحرانی شدن روابطش با سوریه و روسیه و اظهارات آتشین اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در خصوص آن و همچنین ادامه عملیات نظامی و درگیری ها و تحرکات دیپلماتیک بین المللی به درخواست آنکارا، شاهد  بحران نظامی و سیاسی است.

العالمنظرکده

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند آنکارا با حوادث النیرب از جمله درگیری با ارتش سوریه و واکنش روسیه بدان، درصدد آزمودن واکنش مسکو پس از هشدارهای روسیه هستند.

آنها معتقدند روسیه هشدار خود را با بمباران گروههای مسلحی که ترکیه در خط مقدم قرار داده و پشت آن کاروان های ترکیه است، نشان داده ، بنابراین اکنون معادلات ترکیه به شکلی جدی برهم خورده و موجب سرعت بخشیدن به تماس های ترکیه با روسیه و دیگر طرفهای بین المللی شده و ترکیه بار دیگر خواهان تجدید نظر در توافقات پیشین از جمله سوچی درباره شمال سوریه شده است.

برخی کارشناسان در همین راستا تاکید دارند اهداف ترکیه در این خصوص کاملا نامشخص است زیرا رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و دولتش اعلام کرده اند که هدف اصلی از حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه مبارزه با تروریسم است در حالی که واقعیت حاکی از همکاری ترکیه با تروریست هاست و تجهیز آنان به سلاح و کمک ها و مهمات و حتی حمایت مستقیم ارتش ترکیه است.

پژوهشگران راهبردی نیز معتقدند نظام ترکیه انتخاب کرده خود وارد جنگ سوریه شود بنابراین بر اساس این دیدگاه سرازیر کردن مهمات سنگین و اعزام گروههای نظامی از سوی ترکیه طبیعی است زیرا ترکیه ادعا می کند بر اساس توافق سوچی تجهیزات نظامی را به نقاط مراقبت ارسال می کند اما منابع میدانی حاکی است این مناطق محل تمرکز نظامی اهداف است که برکسی پوشیده نیست .

ناظران معتقدند رئیس جمهوری ترکیه در صدد تحقق اهداف ژئواستراتژی در جغرافیای سوریه است که دمشق ان را تجاوز و دخالت اشکار می داند لذا چاره ای جز ایستادن در برابرش ندارد که دراین صورت همه احتمالات قابل پیش بینی است .

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها