دبیر ستاد انتخابات کشور در گفتگو با العالم؛

۷۰ درصد مردم در برخی نقاط کشور در انتخابات شرکت کردند/ بسیاری از کشورهای همسایه ما اصلا انتخابات ندارند/ احتمال برگزاری انتخابات 1400 به صورت تمام الکترونیک

۷۰ درصد مردم در برخی نقاط کشور در انتخابات شرکت کردند/ بسیاری از کشورهای همسایه ما اصلا انتخابات ندارند/ احتمال برگزاری انتخابات 1400 به صورت تمام الکترونیک
دوشنبه 5 اسفند 1398 - 19:55

موسوی، دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با موافقت شورای نگهبان، انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار شود.

العالم - ایران / سیاسی

موسوی، دبیر ستاد انتخابات کشور در گفتگو با العالم با بیان اینکه ایران دارای یک نظام انتخاباتی است که پایه های محکمی دارد، گفت: 40 سال است که ما براساس این نظام، انتخابات را برگزار میکنیم . یکی از ویژگی های این انتخابات مردم محور بودن آن است . انتخابات در کشور ما سه رکن دارد؛ رکن اجرایی آن را وزارت کشور و هیات های اجرایی در شهرستان ها و بخش ها انجام میدهند. رکن دیگر نظارت هست که از سوی شورای نگهبان و عملیات اجرایی و اداری انتخابات توسط وزارت کشور انجام می گیرد. رکن سوم بازرسی است که آن هم مامورینی هستند که از سوی وزیر کشور به شعب انتخابیه مراجعه می کنند و اگر ایرادی وجود داشته باشد بلافاصله مسیر را هدایت و از انحراف جلوگیری می کنند. در این انتخابات هم همه جوانب رعایت شده است و مردم نقش بسیار پررنگی از در اجرا، نظارت و بازرسی دارند.

وی با اشاره به همزمانی این انتخابات با طلیعه چهل و یکمین پیروزی انقلاب و گام دوم انقلاب اظهار داشت: از زمان ثبت نام برای انتخابات زنان و مردان کشور آمادگی خود را برای پذیرش مسئولیتی بزرگ و مهم اعلام کردند و افزایش چشمگیری داشت و این نشان دهنده علاقه مندی مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود .

** اعزام بیش از 25 هزار بازرس در روز انتخابات به شعب اخذ رای

وی افزود: وزارت کشور بر مسئله تامین سلامت انتخابات بسیار وقت گذاشت تا زمینه انحرافات احتمالی را محدود کند. ما برای این مهم چند اقدام انجام دادیم؛ ابتدا هیات های بازرسی را تشکیل دادیم؛ در اردیبهشت سال 98 هیات های بازرسی را تشکیل دادیم با این نیت که همه موضوعات را رصد و پیشگیری کنند و اگر تخلفی اتفاق بیافتد بلافاصله ورود و ممانعت کنند. در روز انتخابات بیش از 25 هزار نفر به عنوان بازرس از سوی وزیر کشور عازم شدند تا سلامت انتخابات را در شعب تامین کنند.

موسوی ادامه داد: از لحاظ سخت افزای ، دستگاهی به کار گرفتیم به نام دستگاه احراز هویت الکترونیکی با این نیت که با کارکردهای مختلفی که این دستگاه داشت از برخی تخلفات پیشگیری کنیم.

** روند مشارکت مردم در انتخابات به شرایط و عوامل متعدی بستگی دارد

وی در باره تمام دستگاهها که درشعب اخذ رای استفاده می شد در داخل ایران تولید شد و اگر قطعاتی مورد نیازشان در داخل نمیتوانستند تولید کنند و مشابه آن وجود نداشت از سایر کشورها تامین می کردند ولی عمدتا در داخل ایران ساخته میشد . و همچنین از نیروهای وزرات دفاع برای ساخت این دستگاه کمک گرفتیم ودستگاهها را در اخیتار تمام شعب اخذ رای در سراسر کشور قرار گرفت.

وی در خصوص میزان مشارکت در دوره یازدهم در مقایسه با دوره های قبل گفت: در دوره های قبل هم زمانی بوده است که گاهی خیلی بالا بود و بعضی دوره ها مشارکت خیلی پایین بود، میزان مشارکت در انتخابات مجلس هفتم 51 درصد بود ولی در انتخابات مجلس پنجم 71 درصد و این موضوع اختلاف میزان مشارکت 20 درصدی را نشان میدهد روند مشارکت مردم در انتخابات خصوصا انتخابات مجلس شورای اسلامی ممکن است به شرایط و عوامل متعدی بستگی داشته باشد.

موسوی تصریح کرد: در این دوره گرچه بحث های زیادی وجود داشت اما در زمستان پر برف و بارانی که ما داشتیم بعضی از مناطق ما به دلیل شرایط جوی تحت تاثیر قرار گرفتند اما مشارکت در آن مناطق خیلی خوب بود، اما نسبت مشارکت در ایران به نسبت سایر کشورهای دنیا عدد معقولی است.

** بسیاری از کشورهای همسایه ما اصلا انتخابات ندارند

وی بیان کرد به هر حال بسیاری از کشورهای همسایه ما اصلا انتخابات ندارند و اگر انتخاباتی داشته باشند به این وسعت و گستردگی وجود ندارد لذا در ایران رییس جمهور و 290 نماینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری توسط رای مردم انتخاب میشوند.

وی خاطرنشان کرد: آمار نشان میدهد در طول این چهل سال ما هر یک سال ونیم یک انتخابات برگزار کردیم ما همیشه رجوع کردیم به آرا و اندیشه های مردم و این سی و هفتمین انتخابات در طول این چهل ساله بود که ما برگزار کردیم همین عدد کفایت میکنه که اگر قیاس کنیم با سایر کشورها ببینیم آیا در کشورهای دیگر به این میزان رجوع به آرا و اندیشه های مردم می شود یا نه به نظر من این یک سند افتخاری است برای جمهوی اسلامی ایران که برای موضاعات مهم همیشه به آرا مردم تکیه می کند و این میشود محور و مبنای برای رویکردهای جدید و بکارگیری توانمندیهای افراد در سطوج مختلف برای اداره کشور.

** 25 میلیون نفر پای صندوق‌های رای آمدند و در انتخابات شرکت کردند

دبیر ستاد انتخابات کشور در خصوص میزان مشارکت گفت: بیش از ۲۵ میلیون نفر پای صندوق‌های رای آمدند و در انتخابات شرکت کردند.

وی افزود: علی‌رغم تمام فتنه‌ها و توطئه‌های دشمن برای ناامید کردن مردم، ملت ما حضور پررنگی در انتخابات داشتند.

** در برخی نقاط کشور ۷۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند

دبیر ستاد انتخابات کشور ادامه داد: اعلام شد در برخی نقاط کشور ۷۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند، کسانی که مشکلات اقتصادی و شاید گلایه‌مندی داشته باشند.

اسماعیل موسوی تصریح کرد: از بین تمام واجدین شرایط، بخش قابل توجهی در انتخابات شرکت کردند. این میزان، مشارکت معقولی است که مردم هستند.

** اعلام خبر ویروس «کرونا» در ایران از شهامت و صداقت دولت بود

وی اظهار کرد: اعلام خبر ویروس «کرونا» در ایران از شهامت و صداقت دولت بود. این موضوع چندان انتخابات را تحت تاثیر قرار نداد.

دبیر ستاد انتخابات کشور اضافه کرد انتخابات در کشور ۲۵ فرآیند دارد که ما ۲۴ فرآیند را به صورت الکترونیک انجام می‌دهیم. در برخی نقاط آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیک را داشتیم.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با موافقت شورای نگهبان، انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار شود.

پربیننده ترین خبرها