لیبی: خلیفه حفتر جنایتکار جنگی است/ همکاری با ترکیه حق ماست

لیبی: خلیفه حفتر جنایتکار جنگی است/ همکاری با ترکیه حق ماست
چهارشنبه 7 اسفند 1398 - 12:42

رئیس دولت وفاق ملی لیبی گفت که در ابتدای درگیری‌ها از بسیاری کشورها درخواست کمک کرده اما فقط ترکیه پاسخ مثبت داده است.

العالم - لیبی

«فایز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی در مصاحبه‌ای از حضور نظامی ترکیه در لیبی دفاع کرد و گفت که این حق طرابلس است که با آنکارا همکاری کند.

او به خبرگزاری آناتولی گفت که دولت الوفاق در ابتدای امر از چندین کشور از جمله آمریکا، انگلیس، ایتالیا و ترکیه برای کمک در برابر خلیفه حفتر درخواست کرده اما فقط ترکیه از بین آن‌ها به این درخواست پاسخ مثبت داده است.

فایز السراج درباره یادداشت تفاهم امنیتی و نظامی امضا شده میان لیبی و ترکیه نیز گفت که این یادداشت تفاهم مواردی چون آموزش نظامیان، مبارزه با تروریسم، مهاجرت غیر نظامیان و اوضاع کلی لیبی را در بر می‌گیرد.

او تأکید کرد که امضای این تفاهمنامه حق قانونی دولت الوفاق بوده و حق حاکمیتی دولت در برابر حفظ امنیت مردمش به شمار می‌رود.

رئیس دولت وفاق ملی لیبی در خصوص گفت‌و‌گوهای ۵+۵ ژنو برای تحقق آتش بس دائم در لیبی نیز گفت که این گفت‌و‌گوها ادامه دارد و مشورت‌ها همچنان روند طولانی خواهد داشت.

فایزالسراج افزود: «متأسفانه ما در سال‌های گذشته کسی را کنار خود ندیدیم، به این امید که با کمک او پیشرفتی در مسیر پایان جنگ حاصل شود. این جنگ به نفع هیچکس نیست، همه ضرر می‌بینند. زیرساخت‌ها نابود شده، اهالی از خانه‌هایشان آواره شده‌اند، فرودگاهها تخریب شده و دیروز بندر طرابلس بمباران شد، قبل از آن دانشکده نظامی بمباران شد و همه این‌ها اثرات جنگ است؛ هیچ کس از جنگ در امان نیست، چه اهالی طرابلس باشند چه دیگر شهرها».

او در ادامه بار دیگر «خلیفه حفتر» را به جنایت جنگی متهم کرد و خواستار محاکمه وی و تمامی اطرافیان او شد.

نیروهای «خلیفه حفتر» که حمایت و پشتبانی، امارات، مصر، روسیه و عربستان را با خود دارند در ۱۵ فروردین حمله به طرابلس را آغاز کردند تا از کنترل دولت وفاق ملی لیبی (مورد تأیید سازمان ملل) خارج کنند.

روند میدانی پس از ورود ترکیه به لیبی و ارسال تجهیزات نظامی حالت فرسایشی به خود گرفته است و همزمان با تلاش کشورهای خارجی، طرفین درگیر گفت‌وگوهایی را در ژنو از ۱۴ بهمن ماه آغاز کرده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها