اردوغان یا اسد؛ پیروز میدان در روزهای آینده کیست؟

اردوغان یا اسد؛ پیروز میدان در روزهای آینده کیست؟
جمعه 9 اسفند 1398 - 20:29

خبر:

با نزدیک شدن به پایان یافتن مهلت اردوغان به نیروهای سوریه مبنی برعقب نشینی از مناطقی که طی چند هفته اخیر از اشغال تروریستها و وابستگان ترکیه آزاد شده بود حملات پرحجم ترکها و وابستگان آنها تشدید شده است.

تحلیل:

- پس از اشغال مجدد نیراب، اینک سراقب به خط تماس دو طرف ترکی-سوری تبدیل شده و منطقه معره النعمان هدف بعدی نظامیان ترک و تروریست‌های وابسته معرفی شده است. مذاکرات روسها و ترکها هم علی رغم فشردگی و متعدد بودن هنوز بجایی نرسیده است اما در این میان از دیدگاه سوری‌ها آزادسازی سوریه از اشغال هدفی است استراتژیک که تا پایان ۲۰۲۰ بایستی نهایی شود بر این اساس پیشروی‌ها یا عقب نشینی‌هایی از این دست طبیعت جنگ است و نشانه‌ای از به روز ضعف درجبهه سوری محسوب نمی‌شود.

- برخلاف ترکیه که تاکنون موفق نشده است پای ناتو را به جبهه ادلب باز کند، همراهی پرحجم روس‌ها با سوری‌ها آینده این نبرد را برای سوری‌ها روشن و برای ترک‌ها تاریک و مبهم نشان می‌دهد.

- ابهام در برگزاری نشست‌های سه جانبه ایران روسیه و ترکیه و چهار جانبه ترک‌ها روس‌ها آلمان‌ها و فرانسوی‌ها برگلافگی اردوغان در حل مسأله ادلب آنچنان‌که با خود محاسبه کرده است افزوده است.

- صرف نظر از اینکه دورنمای مسائل چه در کوتاه مدت چه میان مدت وچه بلندمدت حضور ترکها در سوریه را حکایت نمی‌کند بنظر می‌رسد اردوغان با علم به این مساله نگران ترکیه ای در آینده است که از یکسو بلایی بنام تروریست‌ها را برخود آوار ببیند و از دیگر سو و ناخواسته خود را مجبور به پذیرایی از آوارگان سوری ببیند. بی گمان در چنین شرایطی ضربه پذیری اردوغان در مقابل مخالفین داخلیش که اتفاقا حمله به او را از ناحیه ای که او نقطه قوت خود می‌داند یعنی سیاست خارجی پیگیری می‌کنند بسیار جدی و جبران ناپذیر خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها