معاون سیاسی طالبان: آمریکا متعهد است تا 10 روز آینده زندانیان ما را آزاد کند

معاون سیاسی طالبان: آمریکا متعهد است تا 10 روز آینده زندانیان ما را آزاد کند
يکشنبه 11 اسفند 1398 - 12:22

عضو ارشد مذاکره‌کنندۀ طالبان از تعهد آمریکا مبنی بر آزادی زندانیان این گروه تا 10 روز آینده خبر داد.

العالم - جهان اسلام

«شیر محمد عباس ستانکزی»، عضو ارشد مذاکره‌کنندۀ طالبان امضای توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا را یک روز مهم در تاریخ افغانستان خواند و گفت که این توافق آمریکا و سازمان ناتو را ملزم می‌سازد تا تمامی نیروهای نظامی خود را تا 14 ماه آینده از کشور، خارج سازند.

استانکزی افزود: بعد از گذشت ۲۰ سال جنگی که پس از حمله آمریکا و ناتو به مردم افغانستان تحمیل شده بود و این کشور را غیرقانونی اشغال کرده بودند، طی توافقنامه‌ای که میان «امارت اسلامی افغانستان» و آمریکا امضاء شد، در مدت 14 ماه، آینده تمامی آنها باید از افغانستان بروند.

وی ادامه داد: مذاکرات میان افغان‌ها تا 10 روز آینده پس از امضای این توافقنامه، در روز دهم ماه مارس سال جاری میلادی در صورتی آغاز خواهند شد که در حدود ۵ هزار زندانی طالبان از زندان‌‌های حکومت افغانستان آزاد شوند.

این مقام ارشد طالبان تاکید کرد: یک هزار زندانی حکومت افغانستان نیز از زندان طالبان، آزاد خواهند شد.

استانکزی در پاسخ به عملی‌سازی روند آزادسازی ۵ هزار زندانی طالبان تا 10 روز آینده گفت که آمریکا به طالبان تعهد داده تا این کار را، انجام دهد.

وی تصریح کرد: با آمریکا این توافق را انجام دادیم و همه مفاد آن در متن توافق آمده است و این تعهد آمریکایی‌هاست که باید تا دهم ماه مارس صورت گیرد.

وی درباره کاهش خشونت‌ها در روزهای آینده نیز، گفت: بر اساس توافقنامه، از روز نخست ماه مارس، نبرد میان طالبان، حکومت و آمریکا به صفر خواهد رسید.

استانکزی تصریح کرد که در خصوص درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بحث خواهد شد.

عضو ارشد مذاکره‌کنندۀ طالبان همچنین گفت: وضعیت حکومت آینده در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بحث خواهد شد و باید از سوی تمام افغان‌ها حمایت شود.

وی افزود: به حقوق زنان و کودکان بر اساس ارزش‌های اسلامی و فرهنگ افغان‌ها، احترام گذاشته خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها