آزادسازی "الجوف"؛ تأکیدی دوباره بر هژمونی نظامی صنعا

آزادسازی
چهارشنبه 14 اسفند 1398 - 12:43

در حالی‎که هنوز ائتلاف متجاوز سعودی از شوک سقوط جبهه "نهم" به دست ارتش و کمیته‎های مردمی یمن خارج نشده‎ است با یک ضربه نظامی دیگری این نیروها یعنی سیطره‎شان به شهر "الحزم" و آزادسازی کامل استان الجوف مواجه شد.

العالم- یمن

به گزارش العالم، آزادسازی استان الجوف در شرق یمن تحولی جدید در نقشه نظامی یمن محسوب می‎شود که در ادامه پیشروی‎های مستمر نیروهای مشترک در جبهه شمال شرقی و عدم توقف در منطقه نهم حاصل شده است. این امر ماهیت و سیر صعودی هژمونی نظامی نیروهای صنعا طی ماه‎های اخیر را نشان می‎دهد و یک دستاورد استراتژیک محسوب می‎شود؛ چرا که این استان یکی از بزرگترین استان‎های یمنی در شمال از نظر مساحت است و همچنین به دلیل متصل کردن برخی استان‎ها از جمله صعده، عمران، صنعا، مأرب و حضرموت، از موقعیت جغرافیایی ویژه‎ای برخوردار است.

این دستاورد نظامی- به گفته کارشناسان- دارای دستاوردهای نظامی، سیاسی و اقتصادی عدیده‎ای است؛ زیرا استان الجوف در نزدیکی مرزهای عربستان سعودی و مشخصا منطقه نجران دارد و سیطره نیروهای یمنی بر این استان به معنای سقوط یکی از پایگاه‎های نیروهای وفادار به "عبد ربه منصور هادی- رئیس‎جمهور فراری و مستعفی یمن- و محاصره استان مارب از چند محور و نیز نزدیکتر شدن به این استان و باز کردن خطوطی که به پیشروی به سمت آن کمک می‎کند، است. افزون بر این، آزادسازی الجوب ضربه‎ای مهلک به نیروهای ائتلاف متجاوز و طرح‎های تجزیه‎طلبانه آن علیه یمن به شمار می‎رود. در کنار این عوامل، ذکر اهمیت اقتصادی الجوف با توجه به غنی بودن آن از ذخایر نفتی قابل توجه است.

کارشناسان نظامی بر این باورند که آزادسازی استان الجوف، جدا از اینکه از اهمیت استراتژیک چه از منظر ژئوپولیتیکی و چه از منظر اقتصادی برخوردار است، عناصر قدرت نیروهای صنعا را چه از نظر تامین امنیت این جبهه و از بین بردن هرگونه تهدیدها افزایش می‎دهد بلکه مسیر پیشروی ارتش و کمیته‎های مردمی به استان‎های شرقی را تسهیل می‎کند. در واقع این مولفه‎ها، یک تحول استراتژیک در جنگ یمن است و نشان می‎دهد که نیروهای صنعا زمام امور را در دست دارند و فروپاشی‎ها در صفوف نیروهای ائتلاف سعودی همچنان ادامه دارد، که این فروپاشی در نتیجه شکست نظامی این ائتلاف طی سال‎های جنگ و عدم دستیابی آن به هیچ‎یک از اهداف مدنظر خود است همچنین درگیری‎ها و اختلافات میان نیروهای این ائتلاف نقش بزرگی در تضعیف قوای نظامی آن دارد.

علی الذهب

پربیننده ترین خبرها