بروکسل یونان را سپر اروپا در برابر پناه‌جویان نامید

بروکسل یونان را سپر اروپا در برابر پناه‌جویان نامید
چهارشنبه 14 اسفند 1398 - 14:21

رئیس کمیسیون اروپا با چشم‌پوشی از سرکوب مهاجران سوری در مرزهای یونان، از این کشور به عنوان سپر اتحادیه اروپا یاد کرده و کمک بروکسل به آتن برای مقابله با پناه‌جویان را خواستار شد.

العالم - اروپا

«اورسولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا از یونان به‌عنوان «سپری» در برابر سیل پناه‌جویان سوری تقدیر کرد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، فن در لاین روز سه‌شنبه گفت: «این مرز فقط مرز یونان نیست، بلکه مرز اروپا است. از یونان به‌خاطر این‌که در این برهه سپر ما شده است تشکر می‌کنم».

این در حالی است که یونان برخلاف قطعنامه‌های بین‌المللی درخصوص پناه‌جویان، طی روزهای اخیر با استفاده از گاز اشک‌آور از ورود آن‌ها به داخل خاک این کشور جلوگیری کرده و به سمت قایق‌های حامل مهاجران که به سوی سواحل آن رفته‌اند، شلیک کرده است.

با این وجود، فن در لاین کمک ۷۰۰ میلیون یورویی از بودجه اتحادیه اروپا به یونان برای مقابله با مهاجران و پناه‌جویان را خواستار شد.

رئیس کمیسیون اروپا با چشم‌پوشی از سرکوب پناه‌جویان گفت: «از گارد مرزی، گارد ساحلی، پلیس و کارکنان فرانتکس (آژانس گارد مرزی و ساحلی اتحادیه اروپا) به‌خاطر تلاش‌های خستگی‌ناپذیرشان قدردانی می‌کنم».

فن در لاین اعلام کرد، فرانتکس ۶ قایق گشت‌ ساحلی، یک کشتی، دو بالگرد، یک هواپیما و ۱۰۰ نیروی مرزبان را روانه مرزهای ترکیه و اروپا خواهد کرد.

دولت ترکیه از روز جمعه مرزهایش به سوی یونان و بلغارستان را باز کرده و اعلام کرد جلوی حرکت پناه‌جویان سوری به سمت مرزهای اروپا را نخواهد گرفت.

در پی بالا گرفتن درگیری‌های لفظی میان آتن و آنکارا، نخست‌وزیر یونان، ترکیه را «قاچاقچی رسمی مهاجران به اتحادیه اروپا» خطاب کرد.

سازمان عفو بین‌الملل درخصوص نحوه برخورد یونان با مهاجران اعلام کرد «اقدامات غیرانسانی» آتن، «مصداق خیانت یونان به مسئولیت‌های حقوق بشری بوده و جان مردمانی که از خشونت گریخته‌اند به خطر می‌اندازد».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها