دیپلمات تندرو و نزدیک به ترامپ؛ سفیر جدید آمریکا در بیروت

دیپلمات تندرو و نزدیک به ترامپ؛ سفیر جدید آمریکا در بیروت
چهارشنبه 14 اسفند 1398 - 14:26

"دورتی شیا" سفیر جدید واشنگتن در بیروت در حالی ماموریت خود را آغاز کرده که او یکی از تندروهای دست راستی و نزدیک به "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا است. انتخاب وی در کنار افزایش فشارها بر حزب الله تصویرگر سیاست پیش روی واشنگتن در قبال بیروت است.

العالم _ لبنان

"الیزابت ریچارد" سفیر سابق آمریکا در لبنان، پس از پایان ماموریت چهار ساله اش در بیروت، شب گذشته در جشن خداحافظی در سفارت آمریکا با مقامات سیاسی و نظامی شرکت کرد.

او اکنون پرونده های حساس نیمه کاره ای را برای سفیر جدید آمریکا در بیروت به ارث گذاشته است.

بنابر اخبار منتشره، شیا سفیر جدید واشنگتن در بیروت که دیشب (دوشنبه) وارد لبنان شد جزو تندروهای دست راستی در آمریکا و از نزدیکان ترامپ به شمار می رود و در همین راستا منابع دیپلماتیک به روزنامه لبنانی "الجمهوریه" گفتند که سفیر جدید بر روی "اسب سفید ترامپ" به بیروت می آید.

شیا که مسلط به زبان های فرانسه و عربی است بیش از بیست سال است که به عنوان یک دیپلمات فعال در عرصه های سیاسی حضور دارد.

کارشناسان معتقدند که پس از پایان موفقیت آمیز استیضاح ترامپ در مجلس سنا، او قدرت بیشتری برای پیشبرد سیاست های تندش در منطقه پیدا کرده است. از این رو اعزام شیا به بیروت با توجه به افزایش فشارها و تحریم ها علیه حزب الله می تواند تصویری از آینده سیاست پیش روی آمریکا در قبال لبنان را نشان دهد.

سفیر جدید آمریکا در بیروت کیست؟

شیا یکی از قدیمی ترین دیپلمات های فعال آمریکایی است که طی سالیان اخیر عهده دار پست های مختلفی بوده است. از جمله:

-نائب رئیس هیات دیپلماتیک سفارت آمریکا در قاهره

-نائب رئیس کنسولگیری آمریکا در قدس

-عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا

-مشاور سیاسی و اقتصادی سفارت آمریکا در تونس

-مسئول سیاسی سفارت آمریکا در تل آویو

-مدیر بخش دموکراسی و حقوق بشر شورای امنیت ملی

-معاون ویژه مسئول رسیدگی به جنایت های جنگی در وزارت خارجه آمریکا.

ناظران معتقدند با توجه به رویکرد سفیر جدید آمریکا در بیروت، لبنانی ها باید منتظر تعامل سخت گیرانه تر آمریکا نسبت به سابق در این کشور به ویژه با حزب الله لبنان باشند.

در همین راستا، "مدل ایست نیوز" نیز گزارش داد که همزمان با تغییر سفیر آمریکا در لبنان، "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا اخیرا در نشستی با سفیران آمریکا در دیگر کشورها تاکید کرده که امریکا عزم خود را برای پایان دادن به سلطه حزب الله بر لبنان جزم کرده است.

براساس گزارش ها شیا نیز این نشست حضور داشته و قرار است همین سیاست کشورش را در لبنان پیگیری کند.

"دیوید شینکر" معاون امور خاورمیانه وزیر خارجه امریکا نیز، اخیرا طی اظهاراتی ضمن انتقادات شدید به حزب الله، از طبقه سیاسی لبنان بابت هدر دادن اموال عمومی، فساد و ایجاد فضای مناسب برای رشد حزب الله و فعالیت در آن لبنان و منطقه به شدت انتقاد کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها