اردوغان در برابر سوریه بی دفاع مانده است

اردوغان در برابر سوریه بی دفاع مانده است
جمعه 16 اسفند 1398 - 19:42

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور روسیه و ترکیه روز گذشته درباره سراقب و ادلب در شمال سوریه با یکدیگر گفت و گو کردند.

العالمنظرکده

آنان درباره آتش بس فوری، تشکیل کمیته های پیگیری و سند مشترک درباره اوضاع ادلب به توافق رسیدند.

تحلیلگران معتقدند سوریه پس از این دیدار وارد مرحله جدیدی شده به ویژه که ارتش سوریه توانست دستاوردهای زیادی را در صحنه های نبرد برای خود محقق کند و اردوغان مجبور شد این واقعیت را بپذیرد. همچنین اردوغان در برابر روسیه حرفی برای گفتن نداشت و مجبور شد بپذیرد که پستهای بازرسی ارتش ترکیه در چارچوب سیطره ارتش سوریه قرار گیرد و اینکه ترکیه از این پس قادر نیست به بهانه ایجاد منطقه حائل تا 35 کیلومتر در خاک سوریه نفوذ کند.

کارشناسان گفتند که پوتین در این دیدار به اردوغان فهماند که نبرد سراقب به نفع ارتش سوریه تمام شده و پلیس ارتش روسیه مانع هر گونه ضد حمله ارتش ترکیه به ارتش سوریه در این منطقه خواهد شد.

آنان خاطر نشان کردند که ارتش سوریه و همپیمانانش در محور مقاومت با پیروزیهای چشمگیر، ترکیه و رژیم صهیونیستی را که به شکست نیروهای سوری دل خوش کرده بود، غافلگیر کردند علاوه بر آنکه سند جدیدی که روز گذشته توسط طرفین امضا شد، بر یکپارچگی ارضی سوریه تاکید دارد که به این معنی است که ترکیه باید از تمام اراضی اشغالی در سوریه عقب نشینی کند.

این کارشناسان تصریح کردند که پوتین همچنین در این دیدار به اردوغان فهماند که هر موقع بخواهد می تواند نیروهای ارتش ترکیه را در هم بکوبد و اردوغان را مضمحل کند اما نمی خواهد این کار را انجام دهد تا اردوغان در انتخابات آتی ترکیه با شکست مواجه نشود.

البته روسیه نیز در این دیدار امتیازاتی به ترکیه داد که مهمترین آن ادامه حضور پست های بازرسی ارتش ترکیه در ادلب است چرا که پوتین نمی خواهد اردوغان را به طور کامل له کند به این دلیل که دارای منافع اقتصادی با ترکیه است اما به اردوغان فهماند که نباید از خطوط قرمزی مانند سراقب که روسیه تعیین کرده، تجاوز کند و سراقب باید تحت سیطره ارتش سوریه باقی بماند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها