گره کور تشکیل کابینه اسرائیل به دست لیبرمن هم باز نشد

گره کور تشکیل کابینه اسرائیل به دست لیبرمن هم باز نشد
دوشنبه 19 اسفند 1398 - 13:10

در حالیکه بسیاری معتقدند ورود "آویگدور لیبرمن" رهبر حزب اسرائیل خانه ما به یکی از ائتلاف های تحت رهبری حزب لیکود یا آبی‌سفید می توانست گره کور شکل گیری یک ائتلاف حداکثری در پارلمان رژیم صهیونیستی را باز کند، اما اکنون خود حزب آبی‌سفید این گره را کورتر کرد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

پس از اختلافات عمیق سیاسی در میان صهیونیست ها که تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی در دو دوره قبلی را با شکست مواجه کرده، دیروز لیبرمن در صفحه رسمی توئیتر خود شرایطی را برای ورود به یکی از ائتلاف ها مطرح کرد که بنی گانتس رئیس حزب آبی‌سفید در واکنش به آن، شرایط رهبر حزب اسرائیل خانه ما را پذیرفت.

درصورتی که لیبرمن و اعراب حضور در یک ائتلاف با هم را می پذیرفتند، گانتس با داشتن حمایت ۶۲ کرسی می توانست به عنوان فرد مکلف، مذاکرات برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی را آغاز کند، اما وی ضربه را از اعضای درون حزب ائتلافی خودش خورد.

حزب آبی‌سفید که ۳۳ کرسی در انتخابات ۲۳ کنست رژیم صهیونیستی به دست آورده است، با ۷ کرسی کسب شده توسط ائتلاف احزاب چپ و ۱۵ صندلی فهرست مشترک عربی و نهایتا با داشتن حمایت ۷ کرسی حزب لیبرمن می توانست کار تشکیل کابینه این رژیم را آغاز کند.

در حالیکه قرار است دیدار سرنوشت ساز روز دوشنبه گانتس با لیبرمن برای تشکیل ائتلاف حداکثری انجام شود، تسوی هاوزر و یوعز هندل دو نماینده منتخب حزب ائتلافی آبی سفید در انتخابات پارلمانی اخیر اعلام کردند که از تشکیل کابینه آتی گانتس با مشارکت اعراب در دولت وی حمایت نخواهند کرد.

یکی از مقامات حزب آبی‌سفید به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت که هاوزر و هندل به نتانیاهو خدمت می کنند و مانع شکل گیری دولت تحت رهبری گانتس می شوند.

از طرف دیگر موشه یعلون از رهبران ائتلاف آبی‌سفید که خود ریاست حزب تلم را بر عهده دارد، نسبت به ایده تشکیل دولت شکننده فقط به قصد حذف بنیامین نتانیاهو از سمت نخست وزیری و جلوگیری از برگزاری انتخابات، هشدار داد.

به گزارش ایرنا، تمایل اغلب اعضای حزب آبی‌سفید از جمله هاوزر و هندل به تشکیل دولت وحدت با حزب لیکود است. حتی این حزب در دوره های قبلی مذاکراتی را نیز در راستای اتحاد با حزب لیکود انجام داده‌، اما رهبران حزب از جمله گانتس و یائیر لاپید معتقد هستند، نتانیاهو که مرتکب جرایم مالی شده نباید به عنوان نخست وزیر در کابینه حضور داشته باشد و تنها راه ائتلاف این دو حزب که اکثریت آرا پارلمان رژیم صهیونیستی را در دست دارند، کنار رفتن نتانیاهو است.

از سوی دیگر نیز اعراب نسبت به انجام مذاکرات مخفی حزب آبی‌سفید با آنها گلایه کرده اند و گفتند این حزب باید همانند انجام مذاکره با دیگر احزاب با لیست مشترک عربی هم گفتگو کند.

برخلاف این اتفاقات، گانتس به تیم مذاکره کننده خود دستور آمادگی برای گفتگو با فهرست مشترک عربی داده و امروز قرار است خود گانتس با لیبرمن در شهر رمت گن مذاکره کند.

اما در هر صورت با باقی ماندن نمایندگان مخالف اعراب بر سر مواضعشان گره تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی کورتر می شود.

پربیننده ترین خبرها