آخرین اخبار درباره بازداشت شاهزادگان سعودی و پیامدهای آن

دوشنبه 19 اسفند 1398 - 18:50

ولیعهد عربستان سعودی همچنان 14 شاهزاده از "احمد بن عبدالعزیز" و "محمد بن نایف" را در حبس نگه داشته و فقط پنج نفر از شاهزاده های بازداشت شده، از جمله "عبدالعزیز بن سعود" وزیر کشور و پدرش را آزاد کرده است.

العالم- عربستان سعودی

به گزارش العالم، شاهزاده ها و افسران و برخی مسئولانی که بامداد جمعه در عربستان سعودی بازداشت شده اند، طبق نوشته روزنامه "وال استریت ژورنال" با مجازات اعدام یا حبس ابد مواجه هستند.

این موج بازداشت‎ها بازتاب‎دهنده تداوم کشمکش و اختلاف داخل خاندان حاکم است به‎ویژه اینکه "محمد بن سلمان" ولیعهد هیچ‎یک از شاهزاده‎ها را از این مجازات مستثنی نمی‎کند.

در سایه سکوت رسمی در عربستان سعودی، روزنامه آمریکایی وال‎استریت ژورنال نوشت مقام‎های ریاض شاهزاده‎هایی را همچنان در بازداشت نگه داشته‎اند و برخی دیگر را بعد از انجام تحقیقات و بازجویی‎ها به اتهام ادعایی" تلاش و برنامه‎ریزی برای کودتا علیه ملک سلمان و ولیعهدش" آزاد کرده‎اند. به نوشته این روزنامه، این متهمان با مجازات اعدام یا حبس ابد مواجه هستند.

بن سلمان همچنان شاهزاده "احمد بن عبدالعزیز" برادر پادشاه، شاهزاده "محمد بن نایف" و 12 شاهزاده دیگر را در حبس نگه داشته، ولی شاهزاده "عبدالعزیز بن سعود بن نایف" و پدرش "سعود بن نایف" را آزاد کرده است.

بیشتر گزارش‎ها و تحقیقات روزنامه‎های آمریکایی و انگلیسی حاکی از آن است که هدف ریاض از این بازداشت‎ها تقویت قدرت بن سلمان و سرکوب کردن تمامی رقبای وی در تکیه بر کرسی پادشاهی است.

خبرگزاری آمریکایی" آسوشیتد پرس" فاش کرد، هدف ارسال پیام به شاهزاده‎های ناراضی از ظلم و نیز دیگر شاهزاده‎هایی است که از بن‎سلمان حمایت نمی‎کنند.

پایگاه اینترنتی "میدل ایست آی" به نقل از منابعی گزارش داد، محمد بن سلمان میخواهد که مشروعیت پادشاهیاش را در زمان حضور پدرش تثبیت کند و در پی آن است که در نشست گروه 20 در ماه نوامبر پادشاهی خود را اعلام کند.

به نوشته این پایگاه خبری، بن سلمان همچنین از ترس شکست "دونالد ترامپ" رئیس‎جمهوری آمریکا در انتخابات، در تلاش است که پیش از انتخابات 2020 آمریکا خود را به عنوان پادشاه معرفی کند.

در میانه گمانه‎زنی‎ و تحلیل‎ها از اهداف پشت پرده این بازداشتی‎ها و ارتباط آن با وخامت وضعیت جسمی ملک سلمان، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی( واس) امروز تصاویری از پادشاه در حین ادای سوگند سفرای عربستان در اوکراین و اروگوئه منتشر کرده است. تاریخ این رویداد مشخص نیست.

"مجتهد" فعال اینترنتی مشهور در عربستان سعودی، که اطلاعات محرمانه دربار پاشاهی را فاش می‎کند، در توییتی نوشت: موج جدید بازداشتی‎ها خسارات سنگینی به اقتصاد کشور زده است؛ تعطیلی مدارس در چارچوب تدابیر امنیتی اتخاذ شده است که هیچ ارتباطی با بیماری کرونا ندارد و این تحولات نشان می‎دهد بن‎سلمان برای روزهای آینده نقشه‎ای در سر می‎پروراند.

از سوی دیگر، مشاور محمد بن نایف در توییتی اعلام کرد، این کشور به دلیل کاهش بهای نفت و سهام‎های شرکت "آرامکو" و نیز شیوع ویروس کرونا به سمت فروپاشی پیش می‎رود. خاندان حاکم در حال فروپاشیدن است. وی درباره توطئه بن سلمان هشدار داد و از "اصلاح‎طلبان" خواست نیرویی برای جلوگیری از سقوط تشکیل دهند.

پربیننده ترین خبرها