انصارالله یمن: دولت مستعفی منصور هادی تبادل اسیر را متوقف کرد

انصارالله یمن: دولت مستعفی منصور هادی تبادل اسیر را متوقف کرد
دوشنبه 19 اسفند 1398 - 23:08

"عبدالقادر مرتضی" رییس کمیته امور اسیران انصارالله یمن دوشنبه شب اعلام کرد که دولت مستعفی "عبدربه منصور هادی" موضوع تبادل اسرا را متوقف کرده است.

العالم - یمن

المرتضی در صفحه رسمی‌اش در توئیتر نوشت: توافق تبادل اسرا که اخیرا در امان اردن صورت گرفت ، به دلیل این که فهرست اسامی اسیران از سوی طرف دیگر (دولت مستعفی یمن) بویژه نماینده حزب اصلاح در مأرب، تکمیل نشده است، همچنان نیمه کار باقی مانده است.

رییس کمیته امور اسیران انصارالله یمن همچنین از سازمان ملل متحد خواست که دولت مستعفی را برای اجرای تبادل اسیران تحت فشار قرار دهد تا این موضوع به سرنوشت توافق صلح استکهلم در سوئد تبدیل نشود.

سازمان ملل متحد و کمیته صلیب سرخ جهانی ۱۶ فوریه سال جاری میلادی (۲۷ بهمن ) در پایان سومین نشست کمیته تبادل اسیران میان انصارالله و دولت مستعفی یمن اعلام کرد که دو طرف برای یک برنامه مفصل در تبادل اسیر به توافق رسیدند.

در این نشست که به مدت هفت روز در شهر امان اردن برگزار شد، دو طرف موافقت کردند که تبادل اسیران به صورت گسترده انجام شود.

برپایه گزارش انصارالله یمن، در مرحله نخست باید دولت منصور هادی ۹۰۰ تن از اعضای این گروه را در ازای آزادی ۵۲۰ تن از عناصر دولت مستعفی آزاد می‌کرد.

پیش از این مذاکرات، طرف های یمنی در هفتمین دور از مذاکرات صلح که ۱۱ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۰ آذر ۹۷) در سوئد برگزار شد، موافقت کردند که با تبادل ۱۵ هزار اسیر جنگی زمینه صلح را در این کشور هموار کنند.

مبادله اسیران یکی از موضوعات اساسی در گفت وگوهای یمنی - یمنی است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی، مبادله شماری از اسیران انجام شده است.

عربستان با همراهی امارات، بحرین، سودان، مصر و کویت در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی تجاوز خود به یمن را آغاز کرد، اما ظرف تقریبا پنج سال گذشته به استثنای امارات سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

قرار است که دور جدید مذاکرات میان دولت مستعفی و انصارالله ۲۳ ماه مارسپدر عمان اردن برگزار شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها