احتمال برگزاری نشست کمیته بررسی قانون اساسی سوریه اوایل فروردین

احتمال برگزاری نشست کمیته بررسی قانون اساسی سوریه اوایل فروردین
سه شنبه 20 اسفند 1398 - 16:32

منابع دیپلماتیک سوری خبر دادند که سازمان ملل پیشنهاد داده است دور آتی نشست کمیته بررسی قانون اساسی سوریه، 22 مارس (سوم فروردین) برگزار شود.

العالم _ سوریه

منابع دیپلماتیک سوری از تلاشهای بین‌المللی برای برگزاری یک دور دیگر از نشست‌های کمیته بررسی قانون اساسی سوریه خبر دادند.

این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، به روزنامه الوطن سوریه گفتند که سازمان ملل پیشنهاد داده است دور آتی این نشست، ۲۲ مارس (سوم فروردین) برگزار شود.

این منابع گفتند که قرار است این نشست نیز یک هفته به طول بیانجامد و تیم سازمان ملل و «گیر پدرسون» فرستاده ویژه این سازمان در سوریه، در حال تدوین برنامه کار این نشست هستند.

به گفته منابع مذکو، سازمان ملل تمایل دارد یک دور دیگر از مذاکرات برگزار شود؛ به ویژه اینکه پس از الحاق پیوست به توافق «سوچی» و بازگشت آرامش به استان ادلب، فضا برای مذاکرات مناسب است.

جلسه اول کمیته مرکزی تدوین قانون اساسی سوریه ۱۳ تا ۱۷ آبان برگزار شد و سه هیأت شرکت کننده، هر کدام از میان خود ۱۵ نفر را در قالب هیأت کوچک‌تر برای بررسی قانون اساسی جدید یا اصلاح قانون اساسی فعلی انتخاب کردند.

این کمیته شامل ۱۵۰ عضو است که ۵۰ نفر از آنان، حامی دولت سوریه، ۵۰ نفر حامی طرف دیگر و ۵۰ نفر نیز مربوط به جامعه مدنی است. در حال حاضر هر هیأت ۱۵ نفر را انتخاب کرده‌اند تا بررسی دقیق‌تری در خصوص قانون اساسی انجام دهند.

هرچند شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ با صدور قطعنامه‌ای بر بازنویسی و تدوین مجدد قانون اساسی سوریه تأکید کرده بود اما تشکیل این کمیته از زمانی به جدیت مطرح شد که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در نشست آستانه آن را مطرح کرده و «استفان دی‌میستورا» نماینده وقت سازمان ملل در سوریه و سپس گیر پدرسون، با استقبال از آن فعالیت‌های خود را بر اساس تشکیل این کمیته تنظیم کردند.

دور دوم این نشستها، پیش از برگزاری نشست کاری، در ۲۹ فوریه ۲۰۱۹ به پایان رسید. این مسئله نیز به خاطر کارشکنی هیئت معارضان بود که حاضر نشدند در جلسات کاری مشارکت کنند و بر سر برنامه کاری نشست، به توافق برسند.

پربیننده ترین خبرها