حمله بن سلمان به روسیه، جدی ترین حریف آمریکا!

حمله بن سلمان به روسیه، جدی ترین حریف  آمریکا!
سه شنبه 20 اسفند 1398 - 18:27

ولیعهد و پادشاه کنونی عربستان سعودی ، با جنگ اقتصادی و بر هم زدن بازارهای نفت، به روسیه اولین حریف آمریکا حمله برد اما درست مانند سال 2014 کشورهای خلیج فارس را هیزم این جنگ کرد.

العالم كشكول

شاهزاده ای که مخالف خود را یک سال پیش در استانبول با اره تکه تکه کرد هم اکنون در حال پاکسازی جدیدی در داخل خاندان آل سعود است به گونه ای که چندین شاهزاده رقیب خود در قدرت را از جمله محمد بن نایف پسر عمو و احمد بن عبدالعزیز عمویش را بازداشت کرد آن زمان با تکه تکه کردن خاشقچی در صدد جلب خوشنودی دوستش ترامپ بود الان نیز به همین منظور حمله غافلگیرکننده ای به روسیه کرد.

بن سلمان با اقدامی کاملا ناگهانی بهای هر بشکه نفت را ده دلار کاهش داد تا روسیه را به پذیرفتن شرایط خود و تصمیم سازمان اوپک برای کاهش تولید 1.5 میلیون بشکه، مجبور کند تا بدین ترتیب بهای نفتی که به دلیل کاهش مصرف چین مهم ترین مصرف کننده و وارد کننده نفت ناشی از انتشار ویروس کرونا ،افت کرده بود را افزایش دهد.

اما این ماجراجویی به کاهش بهای نفت انجامید و به جای ضربه زدن به اقتصاد متنوع روسیه، عربستان و همتایانش در شورای همکاری را به شدت هدف قرار داد زیرا با درآمدهای نفت امرار معاش می کنند. پس از اینکه بهای هر بشکه نفت به 30 دلار رسید و بیشتر بورس های کشورهای خلیج فارس با شاخص های 10 درصد سقوط کرد حتی کویت توقف فعالیت بازار بورس را صادر و بازار بورس قطر نیز در یک روز بیشترین کاهش بها را در تاریخ خود تجربه کرد.

آرامکو نیز تا این لحظه 250 میلیون دلار خسارت دیده و اگر وضعیت همینگونه ادامه یابد برخی از کشورهای خلیج فارس ناگزیر به قرض گرفتن و تحمیل مالیات و وام گرفتن از صندوق پول جهانی خواهند شد و همه اینها برای به دست گرفتن قدرت توسط بن سلمان و رضایتمندی آمریکاست.

عربستان در سال 2014 به توصیه امریکا و برای کاهش بهای نفت و ضربه زدن به اقتصاد روسیه و ایران، تولیدات نفتی خود را افزایش داد و بهای نفت از 120 دلار در هر بشکه به 30 دلار کاهش یافت که به دنبال آن کشورهای خلیج فارس به خاطر کاهش درآمدهای نفتی صدها میلیارد دلار زیان کرده و با کسری بودجه مواجه شدند، در حالی که ایران و روسیه به خاطر تنوع اقتصاد، خسارت های جزئی دیدند و با قدرت بیشتری از این بحران بیرون آمدند.

بنابراین نه تنها آل سعود بلکه همه کشورهای خلیج فارس باید به خاطر اقدامات محمد بن سلمان ولیعهدِ مشتاق حکومت، فاتحه خود را بخوانند.

پربیننده ترین خبرها