رای الیوم : ائتلاف مصر، سوریه و الجزایر در حال شکل‌گیری است

رای الیوم : ائتلاف مصر، سوریه و الجزایر در حال شکل‌گیری است
چهارشنبه 21 اسفند 1398 - 12:46

روزنامه فرا منطقه ای رای الیوم نوشت: منطقه به شکل فزاینده ای در آستانه شکل گیری یک محور جدید است که هسته اصلی آن را مصر، سوریه و الجزایر تشکیل می دهند و  هدف آن پایان بخشیدن به سلطه کشورهای عربی خلیج فارس بر اتحادیه عرب است.

العالم ـ آسیا

این روزنامه روز چهارشنبه در گزارشی افزود: به نظر می رسد دولت مصر در حال خارج شدن از انزوای سیاسی و امنیتی خود است که طی سالیان گذشته در نتیجه وخامت یافتن بحران سد « النهضه » شکل گرفت و به دنبال آن همپیمان آمریکایی اش با دسیسه چینی اسراییل از پشت به این کشور خنجر زدند.

قاهره طی سال های گذشته احساس می کرد در جهان عرب در انزوا بسر می برد و همین امر باعث شد تا تصمیم بگیرد با در پیش گرفتن یک روند تدریجی فزاینده به صحنه جهان عرب بازگردد و نقش پیشگام و تاثیرگذار خود را از سر بگیرد همان گونه که طی صد سال گذشته همواره این گونه بوده است.

آنچه که باعث تقویت این نظریه می شود، سفر محرمانه ای است که سرلشکر « عباس کامل » رئیس دستگاه اطلاعات مصر در اواسط هفته گذشته به دمشق انجام داد و طی آن با همتای خود سرلشکر « علی المملوک » رئیس شورای امنیت ملی سوریه دیدار و با او در مورد شدت گرفتن تنش از سوی ترکیه در شمال سوریه و همچنین تحولات لیبی بحث و گفت و گو کرد.

بر اساس این گزارش، قاهره برای پرونده لیبی اهمیت بسیاری قائل است و در مورد رسیدن گروه های تروریستی به طرابلس و قرار گرفتن آنها در کنار دولت الوفاق به رهبری « فایز السراج » مورد حمایت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نگران است و بر همین اساس قاهره در هفته گذشته ترتیب سفر محرمانه ژنرال خلیفه حفتر به دمشق را داد و طی آن دو طرف در زمینه ازسرگیری روابط میان دمشق با دولت شرق لیبی که مقر آن « طبرق » است و بازگشایی سفارت لیبی به توافق رسیدند.

رای الیوم تاکید کرد: نزدیک شدن سوریه به مصر و لیبی به طور حتم نگرانی رئیس جمهور اردوغان را برانگیخته است زیرا این امر باعث ایجاد یک تغییر و تحول بنیادین در نقشه ائتلاف های سیاسی و نظامی در تمام منطقه خاورمیانه خواهد شد و شاید بتوان گفت تحت فشار قرار گرفتن ترکیه و شدت گرفتن انزوای این کشور در سطح منطقه به ویژه خاورمیانه یکی از برجسته ترین ثمره های نزدیک شدن مصر و الجزایر به سوریه است.

رای الیوم ادامه داد: سلطه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بیش از ۲۰ سال است که بر اتحادیه عرب ادامه دارد و یکی از برجسته ترین مواضع وتصمیمات اتخاذ شده در آن طی این مدت به حال تعلیق درآوردن عضویت سوریه و مشروعیت بخشیدن به دخالت های نظامی به منظور تغییر دادن نظام حاکم بر این کشور و حمایت از حملات هوایی ناتو علیه لیبی است.

رای الیوم پیش بینی کرد که احتمالا نشست بعدی سران عرب که قرار است قبل از ژوئن آینده در الجزایر برگزار شود، راه اندازی این ائتلاف جدید را اعلام خواهد کرد و به دنبال آن سایر کشورهای عربی همچون لبنان و عراق و تونس و کویت به آن خواهند پیوست و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و بازگشت تعادل و توازن در مواضع و فرآیند تصمیم گیری ها در آن یکی از برجسته ترین دستاوردهای این نشست خواهد بود.

عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر که کشورش ریاست نشست بعدی اتحادیه عرب را برعهده خواهد داشت به اطلاع احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب که دو هفته پیش از الجزایر دیدن به عمل آورد، رساند که می خواهد یک اجلاس کاملا متفاوت در مقایسه با اجلاس های قبلی برگزار کند و الجزایر محال است تا زمانی که سوریه در این نشست حضور به هم نرساند، آن را تشکیل دهد.

بر پایه همین گزارش، درواقع به تعویق افتادن اجلاس سران عرب بخاطر انتشار ویروس کرونا نبود بلکه الجزایر می خواست فرصت بیشتری برای بازگرداندن دولت سوریه به اتحادیه عرب و برچیدن این نقطه سیاه از تاریخ مشترک جهان عرب به دست آورد.

به گزارش ایرنا، این روزنامه می افزاید؛ طی سالیان گذشته مصر گرفتار مسائل داخلی خود بود و دولت و ارتش سوریه نیز در حال مقابله با توطئه تجزیه این کشور توسط آمریکا بود و عراق نیز به دلیل تروریسم و بحران های داخلی اش از نقش خود در سطح جهان عرب دور افتاد و الجزایر نیز بیش از یک ربع قرن است که به دلیل سپری کردن یک دهه از اقدامات تروریستی خونبار و به دنبال آن ناتوانی جسمی و عقلی رئیس جمهور بوتفلیقه و بکار گرفته شدن وی همچون پیشخوانی از سوی باند فاسد حاکم عملا فلج شد. همه عوامل یاد شده دست به دست هم داد و جهان عرب را به پرتگاه فروپاشی کنون رساند.

این روزنامه فرامنطقه ای درپایان پیش بینی کرد: الجزایر که هم اکنون حیات مجددی یافته هیچ گاه با برگزاری اجلاس سران عرب بدون حضور سوریه موافقت نخواهد کرد. اجلاسی که در آن پادشاهان و روسای جمهور و امیران چرت بزنند و برگزاری آن چند ساعت بیشتر طول نکشد. زمانه در حال تغییر یافتن است و سالهای قحطی و خشکسالی رویکرد مشترک جهان عرب در الجزایر پایان خواهد یافت.

پربیننده ترین خبرها