آتش بس ادلب یا فرصتی برای نفس گیری گروه های تروریستی و ترکیه؟

آتش بس ادلب یا فرصتی برای نفس گیری گروه های تروریستی و ترکیه؟
چهارشنبه 21 اسفند 1398 - 15:56

همزمان با بازگشایی بزرگراه بین المللی دمشق-حلب و آغاز عبور و مرور اتومبیل ها در این بزرگراه، ترکیه و گروه های تروریستی تحت حمایت آن چه با تیراندازی تک تیراندازان و چه با موشک باران همواره در حال نقض توافق آنکارا-مسکو هستند.

العالم-تحلیل روز

مسئله خطرناکتر از نقض های گاه و بیگاه توافق آتش بس میان آنکارا و روسیه، مسئله تداوم اعزام و ارسال تجهیزات و نظامیان ترکیه به سوریه و تغییر ترتیب مهندسی نظامی مناطق به دست ترکیه و شبه نظامیان تحت حمایت این کشور است.

اما نقض های آشکار توافق آتش بس در سوریه توسط ترکیه و گروه های تروریستی تحت حمایت آن قابل شمارش نیست و بیشتر این نقض ها در خطوط تماس در محورهای النیرب، قمیناس، سرمین در شرق ادلب و در حومه شهر سراقب، شهرک حزارین در جبل الزاویه، معارهموخص، البریج در حومه کفر نبل در حومه جنوبی ادلب و همینطور در حومه غربی ادلب و مخصوصا شهرک الشیخ عقیل، محور داره عزه که شاهد درگیریهای پراکنده بود صورت می گیرد. این در حالی است که ارتش سوریه تلاش می کند تا با تعامل جدی در قبال این نقض ها از تکرار آن توسط تروریست های تحت حمایت ترکیه جلوگیری کند.

این علاوه بر آن است که پس از تشدید درگیری های در سه روز اولیه پس از توافق آتش بس و غیبت جنگنده های روسیه و سوریه در آسمان مناطق مشمول این توافق برای تاکید بر پایبندی بر توافقات صورت گرفته، ارتش سوریه از برقراری آرامش شکننده در حومه های شمالی و غربی حماه و شمال شرقی لاذقیه نیز محافظت می کرد.

این در حالی است که به رغم توافق آتش بس، ارسال تجهیزات نظامی و اعزام نیروهای ارتش ترکیه به ادلب همچنان ادامه دارد، چنان که وصول یک کاروان نظامی ترکیه از گذرگاه کفر لوسین در حومه شمالی ادلب متشکل از 100 تجهیزات نظامی جهت استقرار دز پایگاههای ترکیه در استان ادلب سوریه، گزارش شده است، در نتیجه شمار تجهیزات نظامی ترکیه که پس از توافق آتش بس وارد سوریه شده است، 650 فروند و صدهها نظامی برآورد شده اند.

همچنین شمار ماشین آلات سنگین و اداوت نظامی که از 2 فوریه تا کنون به منطقه ادلب رسیده اند به بیش از 4050 کامیون و ادوات نظامی شامل نفربرها، تانک ها، رادارهای نظامی و ... می شود و شمار نظامیان تریکه که از این تاریخ تاکنون وارد ادلب شده اند به 9100 نظامی می رسد.

این تداوم ارسال تجهیزات و اعزام نظامی به خاک سوریه به خوبی نشانگر آن است که ترکیه در پی تداوم آتش بس و ثبات در منطقه نیست و تلاش برای تقویت پایگاه های ترکیه در سوریه و ارسال تجهیزات نظامی و لوجستیکی به تروریست ها آن هم در زمان آتش بس نشان می دهد که این آتش بس برای ترکیه تنها یک مرحله از مراحل جنگ است و هر لحظه ممکن است این آتش بس تمام شود.

این تحولات میدانی، همزمان است با انتظار برای پایان نشست کمیته های فتی ترکیه و روسیه جهت برررسی جزئیات این توافق و برای رسیدن به راهکاری جهت خروج گروههای تروریستی از بزرگراه بین المللی حدفاصل میان حلب و لاذقیه و انتظار می رود که زمان زیادی ببرد و حتی شاید چند هفته به طول بینجامد و واگذاری ببرسی مسائل اینچنینی به کمیته های فنی تنها گواهی است بر وجود اختلافات اساسی که در دیدار دوجانبه رؤسای جمهور روسیه و ترکیه حل و فصل نشده است و مسئله گروههای تروریستی و تقسیم بندی آنهاتنها یک مسئله حاشیه ای است.

ناظران معتقدند که ترکیه از این مسئله برای خریدن زمان برای خود جهت تاخیر در خروج تروریست ها سوء استفاده می کند چنانکه شماری از این گروههای تروریستی به شکل مستقیم تحت حمایت ترکیه نیستند و یا اینکه از طرف ترکیه حمایت می شوند لکن ترکیه به شکلا کامل بر آنها تسلط ندارد و تنها درخصوص برخی منافع با یکدیگر همکاری می کنند، ازجمله این گروه های گروه تروریستی جبهه النصره و گروه موسوم به حزب ترکستانی است که از توافق آتش بس در ادلب به عنوان مرحله ای جهت تقویت قوا و نفس گیری استفاده می کنند.

این گروههای تروریستی همچنین از ساکنان ادلب و حومه آن به عنوان مهره ای جهت اعمال فشار و به شکست کشاندن توافق آتش بس استفاده می کنند.

15 مارس زمان آغاز طرح گشت زنی مشترک ترکیه و روسیه است و این بدان معنی است که در مسیر این توافق مین های متعددی است پیشتر توسط ترکیه و تروریست های تحت حمایتش جاسازی کرده اند.

حسام زيدان - العالم

پربیننده ترین خبرها