دولت هادی و ائتلاف سعودی اجرای توافق سوئد را تعلیق کردند

 دولت هادی و ائتلاف سعودی اجرای توافق سوئد را تعلیق کردند
پنج‌شنبه 22 اسفند 1398 - 14:28

ائتلاف سعودی با دستاویز قرار دادن یک بهانه، تیم خود را از کمیته هماهنگی استقرار مجدد در الحدیده بیرون کشید و صنعاء آن را نمایشی برای ادامه کارشکنی‌ها خواند.

العالم - یمن

دولت مستعفی یمن مورد حمایت ائتلاف سعودی، فعالیت تیم وابسته به خود در کمیته هماهنگی «باز استقرار» که بر اساس توافق «الحدیده» شکل گرفته بود، به تعلیق درآورد و با اتهام‌زنی به دولت نجات ملی یمن، توپ را در زمین صنعاء انداخت.

باز استقرار یا همان استقرار مجدد برای خروج نیروهای مسلح از الحدیده و استقرار نیروهای محلی در این استان به کار می‌رود.

دولت مستعفی با ادعای اینکه یکی از افسران ارتباطی‌اش هدف تک‌تیراندازان وابسته به صنعا قرار گرفته، تمام افسران خود را از نقاط دیدبانی در الحدیده عقب کشید. این پنج نقطه دیدبانی با نظارت سازمان ملل در الحدیده ایجاد شده بود.

پس از توافق الحدیده در دسامبر ۲۰۱۸، صنعاء و دولت مستعفی برای جلوگیری از نقض آتش‌‌بس با استقرار افسران ارتباطی در این استان توافق کرده بودند.

«یاسر المغربی» رئیس تیم افسران ارتباطی دولت نجات ملی یمن در واکنش به این ادعای ائتلاف اعلام کرد، آنچه رخ داده یک «نمایشنامه» است که طرف مقابل با استفاده از آن دنبال نقض توافق سوئد است.

بر اساس گزارش خبرگزاری «الصحافه الیمنیه»، المغربی افزود، افسری که ائتلاف ادعای هدف گرفته شدن او را دارد اصلا در نقطه دیدبانی نبوده است.

وی ضمن اعلام اینکه ائتلاف افسران ارتباطی خود را از نقاط پنجگانه دیدبانی خارج کرده، اعلام کرد، افسران ارتباطی تابع صنعا همچنان در پست خود باقی مانده‌اند و ائتلاف مسؤول پیامدهای این موضوع است.

المغربی بار دیگر بر تعهد صنعاء به توافق سوئئد علیرغم نقض مکرر این توافق توسط ائتلاف سعودی تأکید کرد و مسؤولیت جان افسران ارتباطی صنعاء در نقاط دیدبانی را بر عهده سازمان ملل دانست.

وی در پایان خواستار پایبندی طرف مقابل به توافق الحدیده شده و اعلام کرد، صبر هم حد و مرزی دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها